Muren van glas
Adorable Bookclub,  Boekrecensies,  Young adult

Muren van verraad – Nova Ren Suma

Vandaag recenseert Julia, van de Adorable Bookclub, Muren van verraad. Dit boek is geschreven door Nova Ren Suma en heeft een bovennatuurlijk tintje.

Waar gaat Muren van verraad over?

Muren van verraad is het verhaal van een meisje met een veelbelovende toekomst voor zich. Haar leven draait in een tragische middag van veelbelovend naar uitzichtloos. Het verhaal wordt verteld door Amber en Violet; de een zit in een jeugdgevangenis, de ander is een danseres met een mooie toekomst. Op het eerste gezicht zijn ze complete vreemden die niets met elkaar gemeen hebben.
Amber zit vast in Aurora Hills, een beveiligde jeugdinrichting. Als op een nacht alle sloten openspringen, ontstaat er totale gekte onder de 42 meisjes die er hun straf uitzitten. De een grijpt haar kans om te ontsnappen, de ander weet niet wat ze met de nieuw verworven vrijheid aanmoet. Violet is een danseres die op het punt staat naar New York City te vertrekken om daar door te breken. Hoewel ze egoïstisch en met zichzelf ingenomen is, kan ze de dood van haar vriendin Orianna niet vergeten. Niet omdat ze zich schuldig voelt, maar vanwege het mogelijke effect ervan op haar huidige leven en haar dansopleiding aan het prestigieuze Juilliard.
Langzaam wordt duidelijk dat Amber en Violet nauw met elkaar verbonden zijn door Orianna. Ook zij had een glorieuze toekomst als ballerina voor zich liggen, maar anders dan Violet moet ze knokken voor elke kans in het leven. Desondanks is Violet jaloers op Ori, wetende dat zij niet het natuurlijke talent voor ballet van Ori heeft. Als er twee concurrentes worden vermoord, belandt Ori in Aurora Hills. Krijgt een schuldige uiteindelijk altijd haar verdiende straf? Of zal een onschuldige voor altijd de last van de schuld blijven dragen?

Toen ik voor het eerst las waar dit boek over zou gaan was ik eigenlijk meteen nieuwsgierig. Een moord, een onschuldige en twee meiden die iets met elkaar te maken hebben? Dat klonk wel als een spannende thriller! Vol met verwachtingen begon ik er aan, toen nog niet wetende dat het tegengestelde waar was.

Ik denk dat het verhaal duidelijk omschreven is op de achterflap, duidelijker dan dat zou ik het namelijk niet kunnen verwoorden. Toen ik begon met lezen had ik heel sterk het gevoel alsof ik midden in een verhaal begonnen was. Je begint namelijk met de mededeling dat de sloten opensprongen (en na het boek gelezen te hebben weet ik nog steeds niet hoe en waarom) en dat Amber Violet ziet. Wat natuurlijk raar is aangezien Amber 3 jaar voor het bezoek van Violet leefde maar ik wist toen nog niet dat het boek een bovennatuurlijk tintje had. Door die verwarring waren de eerste 90 pagina’s lastig te doorgronden; zat ik nou in het heden of in het verleden? Wat is er nou toch gebeurd? Waar heeft het allemaal mee te maken? Ik kon er letterlijk geen touw aan vast knopen. Maar toen, alsof de schrijfster een openbaring had, werd het ineens interessant, spannend en een stuk duidelijker. Langzaamaan begon er een verhaallijn te komen en kon je een beeld schetsen van wat er nou echt is gebeurd. Echter miste ik wel de diepgang van de moord(en), wat de toegevoegde waarde was van Amber en had ik graag het verhaal gelezen vanuit Orianna’s oogpunt.

Het duurt lang voordat je begrijpt waar het verhaal naartoe gaat en dat maakt het vooral in het begin een warrig en vaag verhaal. Het lijkt alsof de schrijfster in het begin moeite had om de juiste start te maken waardoor het overkwam alsof je een aantal verschillende verhalen aan het lezen bent. Pas later in het boek werd ze scherper en werd het duidelijk wat er gaande was. Het einde was vervolgens heel sterk geschreven maar het ging voor mijn gevoel zo snel dat ik het een paar keer overnieuw moest lezen om echt te begrijpen wat er nou gebeurde.

Of ik het aanraad? Tja, dat vind ik lastig. Ik moet zeggen dat ik het eerste deel van het boek wat zwak vond maar het tweede deel weer ijzersterk. Je moet er echt even doorheen komen en dan word je bij het einde overdonderd. Ik kan het dus aan iedereen aanraden die het geduld heeft om door het eerste deel te komen en die ervan houdt om een combinatie te hebben van realiteit en iets bovennatuurlijks.

Hush Hush Becca FitzpatrickTitel: Muren van verraad
Auteur: Nova Ren Suma
Verschenen: juli 2015