Mensen zonder uitstraling - Jente Posthuma
Boekrecensies, Roman, Samenwerking

Mensen zonder uitstraling – Jente Posthuma + WIN!

mensen-zonder-uitstraling
Het debuut van Jente Posthuma, Mensen zonder uitstraling. De cover alleen al ziet er prachtig uit en trok mij direct om te lezen. Een mooie cover zegt helaas niet altijd meteen iets over het boek. Is de inhoud net zo mooi?

De stuurloze hoofdpersoon van ‘Mensen zonder uitstraling’ leeft in de schaduw van haar moeder, een ontevreden actrice. Haar vader is hoofd van een psychiatrische inrichting. Psychopaten en depressieven raadt hij aan hun bezigheden in afgepaste tijdsblokken in te delen, zodat ze meer controle krijgen over hun bestaan. Zijn eigen dochter geeft hij hetzelfde advies, zodat haar leven weer ‘behapbaar’ wordt. Dat woord gebruikt hij graag. Dan overlijdt plotseling haar moeder en blijven vader en dochter met zijn tweeën over. Elke avond speelt vader patience op zijn computer en eet hij staande aan het aanrecht een pak magnetronpannekoeken. Zij houdt zich op met pyromanen, pedofielen, garagehouders, schrijvers en masseurs en probeert krampachtig iets van haar leven te maken. In droogkomische stijl schetst Posthuma een caleidoscopisch portret van een gemankeerde familie – normale mensen in een absurd universum, of andersom.

Het verhaal begint met het leven van een jong meisje. Als een traditioneel gezinnetje woont zij samen met haar vader en moeder in een huis. Toch is dit niet zo traditioneel als het lijkt. Haar moeder overlijdt en ze is even op zichzelf aangewezen. Haar vader weet ook niet meer overal raad mee en samen moeten zij proberen om door het leven te komen. Beetje bij beetje lees je hoe haar leven verder gaat, de problemen die ze heeft. Het is net alsof ze het verhaal op een latere leeftijd tegen je aan het vertellen is. Geboeid luister je naar haar verhaal en voor je het weet is het boek al weer uit. Jente Posthuma laat zien dat een verhaal ook erg interessant is met een normale hoofdpersoon. Gewoon een jonge vrouw die probeert om iets van het leven te maken en haar eigen leven interessanter te maken. Een vrouw die je tegenwoordig veel ziet, iemand die veel uitprobeert, maar eigenlijk ook niet zo goed weet wat ze nou allemaal wil met haar leven.

‘Jente Posthuma heeft met haar debuut zeker iets prachtigs weten neer te zetten’

Door de nuchtere schrijfstijl is het verhaal erg gemakkelijk om te lezen. Voor de echte romanfans is dit boek zeker een aanrader. Het verhaal is net even iets anders, maar ook op sommige punten zo herkenbaar voor jezelf. Mocht je een Young Adult fan zijn van Het boek van Tess, dan zou ik dit boek ook zeker proberen. De schrijfstijl is vrijwel hetzelfde, alleen gaat het over een andere vrouw.
Mensen zonder uitstraling is een bijzonder boek. Al heel snel zat ik volledig in het verhaal en omdat het best een dun boekje is, is hij ook zo weer uit. Ik leefde echt met haar mee, voelde haar angsten en begreep haar emoties erg goed. Jente Posthuma heeft met haar debuut zeker iets prachtigs weten neer te zetten. Dit is zeker weten een goed teken voor de toekomst, ik ben ontzettend benieuwd wat we nog meer van Jente Posthuma kunnen verwachten.
Zeker een aanrader voor de roman fans. Een boek om even tussendoor te lezen en te genieten van de makkelijke en nuchtere schrijfstijl van Posthuma.

Titel: Mensen zonder uitstraling
Auteur: Jente Posthuma