Laat me gaan

Laat me gaan – Gayle Forman

Gayle Forman is vooral bekend van haar bestselling boeken zoals ‘Als ik blijf’. Toch heeft ze het ook voor elkaar gekregen om een roman te schrijven. Haar boek Laat Me Gaan heeft al een mooie cover, is de inhoud net zo mooi?

Maribeth denkt dat ze superwoman is. Als hardwerkende New Yorkse moeder van een vierjarige tweeling beseft ze niet eens dat ze een hartaanval heeft gehad. Na een dubbele bypass operatie wordt ze ontslagen uit het ziekenhuis onder voorwaarde om thuis te herstellen. Dat blijkt onmogelijk. Zelfs haar moeder die tijdelijk komt ‘helpen’ vindt haar egoïstisch. Ten einde raad pakt Maribeth een koffer en vertrekt zonder haar man Jason te laten weten waar ze naar toe gaat.

Gayle Forman is vooral bekend van haar boeken young adult boeken. Nu heeft zij ook een echte roman geschreven! Laat Me Gaan is haar allereerste echte ‘volwassenen boek’. Zo’n keuze van een schrijfster is niet altijd een goede keuze, maar met de schrijfstijl van Forman zou dit wel een goede keuze moeten zijn. Bij het lezen van dit boek valt de gedachte dat Gayle Forman een YA schrijfster is volledig weg. Haar schrijfstijl is fijn, zacht en soepel, zoals je gewend bent van haar. Het begin is een klein beetje stroef. Voor mijn gevoel wist Forman vooral hoe ze de rest van het boek wilde brengen, maar nog niet helemaal hoe ze het boek goed moest beginnen. Even inkomen dus, maar dat is het helemaal waard. Op het moment dat Maribeth haar koffers pakt begint het verhaal pas echt tot leven te komen en kan ik alleen maar zeggen dat zij echt een topschrijfster is.

Maribeth heeft het helemaal gehad met de plek waar zij woont. Nadat ze een hartaanval heeft gehad besluit ze het uiteindelijk iets rustiger aan te doen op aanraden van iedereen. Uiteindelijk is Maribeth alsnog de enige die al het werk moet doen en een knop wordt omgeschakeld. Ze mogen het allemaal uitzoeken, haar werk, haar man, haar moeder en zelfs haar kinderen laat ze achter. Even helemaal weg van haar normale leven en haar eigen gedachtes weer compleet op orde brengen. Dat is de bedoeling van haar ‘wegloopactie’.

‘Laat me gaan heeft een origineel verhaal’

Het verhaal is vooral erg origineel. Aan de ene kant krijg je direct een ‘Waarom laat een moeder haar kinderen achter?!’ gevoel, maar aan de andere kant begin je Maribeth ook steeds meer te begrijpen. Je krijgt echt een band met de hoofdpersoon en je begrijpt haar keuzes steeds beter. Ook wil je af en toe toeschreeuwen dat ze bepaalde dingen écht niet moet doen. Ze is eigenwijs en vooral eigenlijk enorm koppig. Daarnaast is het een hoofdpersonage met veel gevoel, maar ook een enorm kwetsbare kant. En juist die kwetsbare kant maakt dit verhaal zo mooi. Het boek laat duidelijk zien dat niemand perfect is, dat iedereen in zo’n situatie als dit kan belanden.

Laat Me Gaan is een prachtig roman van Gayle Forman. Ik ga ontzettend hard hopen dat ze besluit om nog meer romans te gaan schrijven, want heel misschien, vind ik deze schrijfkant van haar wel nog veel leuker.

Meer recensies lezen van de boeken van Gayle Forman? Klik dan hier.

Laat me gaanTitel: Laat me gaan
Auteur: Gayle Forman