Adorable Bookclub,  Boekrecensies,  Young adult

Ik ben bij je – Lorna Minkman

Ik ben bij jeTitel: Ik ben bij je
Auteur: Lorna Minkman
Verschenen: januari 2015
Pagina’s: 204
Uitgever: Clavis

Als hij oorlog was en ik vrede? Wat waren we dan samen? Mijn naam is Sia Heeregrave. Op maandag 6 oktober 2003, enkele weken na mijn zestiende verjaardag, werd ik vermoord. Nadat mijn hart was gestopt met kloppen, sloot ik al mijn gedachten af en wachtte. Sia Heeregrave leert haar moordenaar kennen in de tweede. Op een dag komt hij als nieuwe leerling de klas binnen. Zijn naam is Darko Krezla en hij is afkomstig uit Bosnië. Samen met zijn vader is hij vanwege de Balkanoorlog naar Nederland gevlucht. Sia is meteen gefascineerd door de jongen met de ondoorgrondelijke, duistere blik in zijn ogen. Wat gaat er om in zijn hoofd? Wat heeft hij meegemaakt? Steen voor steen breekt ze de muur af die hij om zich heen heeft gebouwd. Aarzelend vertelt hij haar de eerste, gruwelijke oorlogsverhalen … later volgen er veel meer. Een meeslepende en mysterieuze Young Adult over een onmogelijke liefde tussen oorlog en vrede.

Mening over Ik ben bij je

Sia Heeregrave wordt vermoord op 6 oktober. In het boek kijkt ze terug op de laatste jaren van haar leven. Haar moordenaar, Darko Krezla, komt bij haar in de klas in het tweede leerjaar. Darko is een Bosnische jongen die samen met zijn vader gevlucht is voor de oorlog. Ondanks de waarschuwingen van Paulien, een vriendin van Sia, raakt Sia toch gefascineerd door Darko. Ze trekt steeds meer naar haar toe. Darko vertelt langzaamaan de gruwelijke dingen die hij heeft meegemaakt. Sia raakt verstrikt in Darko’s wereld vol oorlogen.

Dit is het eerste boek dat ik van deze schrijver las. Ik had geen idee wat ik moest verwachten. Wel sprak de achterflap mij meteen aan. Ik was benieuwd naar de band tussen Darko en Sia. Het verhaal las snel door, ik had het boek dan ook heel snel uit. De hoofdstukken waren redelijk klein, groot lettertype en de schrijfstijl was fijn. Het boek telt dan ook maar 204 bladzijden. Ik denk dat het boek nog beter was, als het boek dikker was geweest. Je las erg veel over het contact tussen Sia en Darko en de oorlog die Darko had meegemaakt. Maar zo lees je niet waarom Darko Sia heeft vermoord en hoe het zo ver heeft kunnen gebeuren. Dit heb ik gemist.

Ik snapte heel goed dat Sia Darko zo aantrekkelijk vond. Darko was het spannende type van de klas. Maar af en toe heb ik mij geërgerd aan Sia. Darko werd steeds angstaanjagender. Waarom zag Sia dit niet? Waarom bleef Sia bij Darko? Waarom bleef Sia alle acties van Darko pikken? Ondanks dit was ik toch steeds maar weer benieuwd naar het verhaal. Ik wilde zo graag weten hoe dit zou eindigen en wat er voor de rest met Darko zou gebeuren. Dit boek liet echt zien welke spanningen er kunnen ontstaan bij een liefde uit verschillende milieus.

Ik ben bij je, is een verhaal over de oorlog, liefde en de dood. Als je graag een liefdesverhaal leest, met een heftig onderwerp op de achtergrond, raad ik Ik ben bij je je zeker aan.

Rating: 3/5

Deze recensie is geschreven door Esther, lid van de Adorable Bookclub.