Ik beken
Adorable Bookclub,  Boekrecensies

Ik beken – Jo Spain

Sanne, van onze Adorable Bookclub, las het spannende boek Ik beken dat geschreven is door Jo Spain. In deze recensie lees je meer over het boek!

Waar gaat Ik beken over?

Voormalig bankier Harry McNamara wordt in zijn eigen huis op brute wijze vermoord, onder de ogen van zijn vrouw Julie. Het heeft er alle schijn van dat Harry’s vele zonden – corruptie en verraad – hem noodlottig zijn geworden. Een uur later meldt de indringer zich bij de politie en legt een bekentenis af. Er zijn nu een slachtoffer, een verdachte en een ooggetuige. Case closed. Maar de aanhoudende onrust van Julie geeft aanleiding voor twijfel. Is de verklaring van de dader ingegeven door schuldgevoel of is het zijn eerste stap in een groter plan?

Af en toe heb ik zin in een thriller. Ik wil op het puntje van mijn stoel zitten (figuurlijk, want lezen op de bank is veel comfortabeler) en ik wil me laten meeslepen door het verhaal. Maar ik heb soms ook problemen met thrillers… Vaak als ik een thriller lees, heb ik het gevoel dat het standaard is. Thrillers lijken te moeten voldoen aan een soort checklist, een bewandeld pad met andere bomen en huizen ernaast. Als ik een boek lees wil ik verrast worden en hoewel een plot alsnog wel kan verrassen, voel ik me als een hond dat een baasje volgt bij het lezen van sommige thrillers.

Ik beken wist van deze begane paden af te stappen. Ook al was de moord al ‘opgelost’ in de eerste paar pagina’s, als lezer wist je vanaf het begin dat dat niet het hele verhaal was. En je bleef lezen om achter dat verhaal te komen, want spannend was het absoluut. Terugblikken afgewisseld met het heden, waardoor je steeds meer leerde over de personages, maar vooral hun onderlinge relaties.

‘Ik heb genoten van Ik beken: een spannende thriller waarbij je je verstand op nul kunt zetten’

Op het eind was ik blij verrast, want door de beperkte mate waarin de informatie gegeven wordt, is het in het begin onmogelijk te voorspellen hoe het af gaat lopen. En laat dat nou met mijn schrijversbrein een valkuil zijn.

Ik heb genoten van dit boek en als je op zoek bent naar een spannende thriller waarbij je je verstand op nul kunt zetten en je kunt laten meenemen op een pad dat van links naar rechts zigzagt, raad ik dit boek aan.

Meer recensies lezen van de boeken van Jo Spain? Klik dan hier.

Ik beken

Titel: Ik beken