Hof van doorns en rozen

Hof van doorns en rozen – Sarah J. Maas

Hof van doorns en rozen, geschreven door Sarah J. Maas, wordt door mening bookblogger en bochtiger aangeprezen. Dit boek moet fantastisch zijn. Yara was dan ook enorm benieuwd naar het boek, en nu hij eindelijk is verschenen in het Nederlands heeft ze hem kunnen lezen. Je leest vandaag in deze recensie wat zij van het boek vindt.

Waar gaat Hof van doorns en rozen over?

Het bos waarin de negentienjarige Feyre woont is in de lange wintermaanden een koude, sombere plek. Haar overlevingskansen en die van haar familie berusten op haar vermogen om te jagen. Wanneer ze een hert ziet dat opgejaagd wordt door een wolf kan ze de verleiding niet weerstaan om te vechten voor de prooi. Maar om te winnen moet ze de wolf doden en daarop staat een prijs. Niet veel later verschijnt er een beestachtig wezen om vergelding op te eisen. Wanneer ze naar het gevreesde feeënrijk Prythian wordt gesleept, ontdekt Feyre dat haar ontvoerder geen beest is, maar Tamlin – een van de dodelijkste, onsterfelijke magische wezens ooit gekend. Terwijl ze op zijn landgoed verblijft, veranderen haar ijzige vijandige gevoelens voor Tamlin in een vurige passie die elke leugen en waarschuwing over de mooie, gevaarlijke wereld van de Elfiden in rook doet opgaan. Maar een oude, kwaadaardige schaduw groeit over het land, en Feyre moet een manier vinden om het te stoppen of Tamlin en zijn wereld zullen voor eeuwig verdoemd zijn.

Een tijdje geleden was ik aanwezig bij een enorm bijzondere boekpresentatie, namelijk van dit boek. Dit vond plaats in een kasteel nabij Utrecht. Het was enorm magisch en door dit bezoek was ik eerlijk gezegd een beetje getekend voor dit boek. Helemaal niet erg. Toen ik begon met lezen zag ik namelijk continu Kasteel de Haar voor me. Zo groot en mooi als dat het was, wauw.

In het verhaal leer je de enorm arme Feyre kennen. Ze heeft altijd een normaal leven geleid, maar wanneer dit normale leven plotseling eindigt is ze genoodzaakt om te jagen voor haar familie. Ze moet wel, anders heeft haar familie niet te eten. Op een dag gaat ze jagen in het bos en daar komt ze een wolf tegen. Ze besluit de wolf voor zijn pels te doden en wat ze op dat moment niet beseft is dat dit heel veel consequenties met zich meebrengt. Die wolf was niet zomaar een wolf, hij was een Elfide. Een mysterieus wezen komt vergelding voor hem opeisen:  ze moet met hem mee leven in de wereld van de Elfiden, in Prythian. Prythian is het land dat wordt gevreesd door de mensheid en het is voor Feyre geen pretje om met hem mee te gaan.

‘Hof van doorns en rozen is een onwijs spannend boek’

Zoals gezegd leer je Feyre goed kennen. Je leert haar kennen in de tijd dat ze bij haar familie woont, maar je leert haar nog véél beter kennen in de tijd die ze doorbrengt in Prythian. Daarnaast leer je Prythian ook goed kennen, eveneens als de ‘ontvoerder’ van Feyre: Tamlin. Tamlin draagt een enorm geheim met zich mee, waar je meer over te weten komt. Wanneer Feyre achter een deel van dit geheim komt moet ze vechten voor zijn vrijheid en de vrijheid van zijn volk. Dit stuk is onwijs spannend beschreven waardoor je het idee hebt dat je zowat in het boek wordt gezogen.

Hof van doorns en rozen is een enorm spannend boek, elke keer als ik aan het lezen was kon ik het boek bijna niet neerleggen. Houd je van mythische wezens en ben je niet vies van fantasy? Dan zit je met dit boek aan het juiste adres. Niet alleen het verhaal zelf is enorm spannend, vooral het einde heeft me geraakt. Wauw, wauw en nog eens wauw! Een boek om van te houden. Ik kan niet wachten tot deel 2 uitkomt, maar goed nieuws: die zal bíjna verschijnen. Nog een paar maanden geduld!

Hof van doorns en rozenTitel: Hof van doorns en rozen
Auteur: Sarah J. Maas
Verschenen: Februari 2016