Het geheim van Montmartre

Het geheim van Montmartre – Donatella Rizzati

In mijn vakantie las ik Het geheim van Montmartre van Donatella Rizzati. Een betoverend liefdesverhaal in de straten van Parijs, dat klonk goed! Kijk je mee naar mijn recensie?

Waar gaat Het geheim van Montmartre over?

Als de dertigjarige Viola haar geliefde verliest, besluit ze terug te gaan naar de stad die haar ooit zielsgelukkig maakte: Parijs. Tussen geheimzinnige trappen, pittoreske huizen en kunstenaars van Montmartre wacht de veilige haven uit haar studententijd: de kruidenwinkel van de zestigjarige Gisèle. Omringd door bloemen en planten lukt het Viola eindelijk haar verdriet en onzekerheid een plek te geven.
Maar als ze de knappe Romain ontmoet, is Viola toch nog niet klaar voor een volgende stap. Zal het haar lukken haar verleden achter zich te laten en zich open te stellen voor een nieuwe liefde?

Viola heeft gebroken met haar ouders en in Parijs vindt ze haar toevluchtsoord om daarna weer terug te keren naar Rome. Wanneer haar man overlijdt, besluit ze terug naar Parijs te gaan om over haar verleden na te denken en te bedenken welk doel haar leven nog heeft. Dan leert ze de geheimzinnige Romain kennen. Ze mogen elkaar totaal niet, maar toch ook weer wel… Viola is natuurdokter en besluit weer in de kruidenwinkel van haar vriendin aan de slag te gaan waar ze in haar studententijd werkte. In het boek staan veel recepten van kalmerende goedjes. Op een gegeven moment sloeg ik deze recepten over. Het was leuk dat ze erin staan, maar het waren er best veel en ze voegden niet heel veel toe aan het verhaal. Ook namen de recepten de snelheid een beetje weg uit het boek. De hoofdstukken waren al niet lang en als er om het hoofdstuk dan ook nog een informatief stuk staat over de natuurgeneeskunde, tsja, dat schiet niet erg op. Omdat het boek over kruidenleer gaat, komen er best veel zweverige taferelen in voor, zoals natuurkundige processen als iriscopie, het losmaken van chakra’s en spirituele massages. Het is mijn ding niet helemaal, maar ik vond het wel interessant om er eens een keer over te lezen.

Een verhaal over liefde in Parijs, beter kan het niet worden, toch? Dat dacht ik in ieder geval toen ik aan Het geheim van Montmartre begon. Op basis van de cover en de titel denk je echt dat je een boek over Parijs in handen hebt, maar achteraf bleek dit niet zo te zijn. De stad is slechts een achtergrond voor het verhaal van de Italiaanse Viola. De oorspronkelijke titel is La Piccola Erboristeria di Montmartre, wat betekent De kleine kruidendokter van Montmartre. Wat mij betreft een betere titel voor het boek.

Kortom: als je denkt dat je een romantisch verhaal gaat lezen dat zich afspeelt in de straten van Parijs, ben je een beetje misleid. Het verhaal speelt zich zeker af in Parijs en er is ook sprake van liefde, maar toch dekt de titel niet de lading van het boek. Wel was ik onder de indruk over de schrijfstijl van Rizzati. Ze maakt prachtige, vloeiende zinnen die lijken te dansen op het papier. Ik ben niet helemaal weg van het boek, mede door de misleidende titel en kaft en de nadruk op natuurgeneeskunde. Mocht spiritualiteit wel jouw ding zijn, dan is dit boek misschien wel iets voor jou!

montmartreTitel: Het geheim van Montmartre
Auteur: Donatella Rizzati
Verschenen: Augustus 2016