En uit de bergen kwam de echo - Khaled Hosseini Titel: En uit de bergen kwam de echo
Auteur: Khaled Hosseini
Verschenen: mei 2013
Pagina’s: 415
Uitgever:  De Bezige Bij Amsterdam
Originele titel: And the Mountains Echoed

Voor de driejarige Pari is haar grote broer Abdullah meer een moeder dan een broer. Voor de tienjarige Abdullah is zijn zusje alles. Wat er met hen gebeurt – het zusje wordt noodgedwongen verkocht aan een rijk maar kinderloos echtpaar in Kabul – zet een reeks ingrijpende gebeurtenissen over tientallen jaren in gang, die een indringend beeld geven van de morele complexiteit van het leven. Hosseini beschrijft meerdere generaties in deze roman, ouders en kinderen en kleinkinderen, broers en zussen, en hij onderzoekt de vele manieren waarop familieleden elkaar liefhebben, verwonden en verraden – én hoe ze zich voor elkaar opofferen.

Mening over En uit de bergen kwam de echo

En uit de bergen kwam de echo opent met een sprookje dat vader Saboor vertelt aan zijn zoon Abdullah en dochter Pari, die op het platteland in Afghanistan wonen. Het sprookje gaat over een vader die één kind uitlevert aan een monster om de andere kinderen te redden. Het sprookje wordt een dag later werkelijkheid als Saboor besluit Pari te verkopen aan Suleiman en Nila Wahdaiti, een rijk echtpaar uit Kabul waar Saboor’s zwager Nabi huisknecht is. De lange brief van Nabi aan de Griekse arts Markos, die hij ongeveer zestig jaar later schrijft, beschrijft de gevolgen van deze indrukwekkende gebeurtenis. Daarnaast leren we door de jaren heen nog veel meer personages kennen, waarvan het leven op de een of andere manier is beïnvloed door het indrukwekkende verhaal van Abdullah, Saboor en Pari…

Als groot liefhebber van de vorige twee romans van Hosseini, kon ik niet wachten om zijn nieuwste boek te lezen. Verhalen die zich afspelen in het Midden-Oosten trekken mij normaal gesproken helemaal niet, maar Khaled Hosseini weet de geschiedenis van Afghanistan op zo’n indrukwekkende manier in zijn verhalen te verwerken, dat ik graag een uitzondering voor zijn werk maak!

Hosseini weet de personages levensecht neer te zetten, waardoor je helemaal meeleeft met de hoofdpersonen en wilt weten hoe hun verhaal verdergaat. Een voorbeeld hiervan is het verhaal van Pari en Abdullah, die eigenlijk de rode draad van het boek vormt. Zullen zij elkaar ooit weerzien? Op dit antwoord moeten we lang wachten, want Hosseini introduceert eerst talloze andere personages en verhaallijnen die op de één of andere manier allemaal met elkaar verbonden zijn. Dit brengt mij ook meteen bij het eerste nadeel van het boek: de meerdere personages en verhaallijnen. Naast het feit dat ik deze niet allemaal even interessant vond, zijn ze soms ook onnodig en vormen ze niet echt een toevoeging op het verhaal. Zo is mij niet helemaal duidelijk waarom de geschiedenis tussen de Griekse arts Markos en zijn jeugdvriendin Thalia helemaal is uitgewerkt. Daarnaast had ik hoge verwachtingen van de ontknoping van het boek, maar het verhaal gaat eigenlijk uit als een nachtkaars. Desalniettemin is En uit de bergen kwam de echo weer een typisch meesterwerk van Hosseini’s hand. Een aanrader dus!

– Door Melanie Koning

Jouw gastrecensie de volgende keer in deze rubriek? Kijk dan hier wat je daarvoor moet doen en mail naar contact@adorablebooks.nl.