Algemeen, Filmrecensies, Films

Titel: Whiplash
Regie: Damien Chazelle
Verschenen: november 2014
Duur: 107 minuten
Cast: Miles Teller, J.K. Simmons, Melissa Benoist
Genre: Drama

Andrew Neyman (Miles Teller), een jonge jazzmuzikant, is vastberaden om koste wat kost de beste drummer van zijn elitaire conservatorium te worden. De briljante muziekdocent Terence Fletcher (J.K. Simmons), die bekend staat om zijn gevreesde, spartaanse lesmethodes, leidt het beste jazz-ensemble van de school. Hij ontdekt de ambitieuze drummer en zorgt ervoor dat Andrew in zijn band terecht komt. Onder invloed van de tiranieke Fletcher wordt Andrews streven naar perfectie een onoverkomelijke obsessie. Zijn meedogenloze leraar drijft hem tot het uiterste van zijn muzikale en fysieke kunnen, maar ook bijna tot waanzin.

Nog zo’n film die hoog op mijn lijstje stond. Whiplash gaat over de 19-jarige ambitieuze drummer Andrew Neyman. Hij zit op het beste muziek conservatorium van Amerika en hij krijgt les van docent Terrence Fletcher, een arrogante muziekleraar die zo zijn eigen manier heeft om les te geven. Hij is sadistisch en zijn stemmingen zijn onmogelijk te peilen. Als je één noot vals speelt, word je meteen het ensemble uitgegooid. Liever tien talenten die opgeven dan één genie gemist. Dat is zijn motto.  Zijn studenten zijn nooit goed genoeg, ook al oefenen ze tot hun vingers bloeden. J.K. Simmons vertolkt de rol van horror docent Fletcher uitmuntend. Niet voor niks dat hij de Oscar voor beste mannelijke bijrol in de wacht heeft gesleept. Tijdens de film word je bang van hem en hoop je dat je nooit zo’n docent voor je neus hebt staan.

De film steekt in alle opzichten goed in elkaar. Het acteerwerk is briljant, maar ook de strakke cameravoering maakt de film tot een topfilm. Close-ups van een zwetende Andrew die tot bloedens repeteert en na een heftig auto-ongeluk het nog voor elkaar krijgt om op het toneel te verschijnen. De vraag die constant in je hoofd dwaalt: doet Fletcher er goed aan om zijn leerlingen zo te terroriseren? Hoe ver mag een leraar gaan?

Ik zat de hele film op het puntje van mijn stoel. Niet omdat het verhaal zo origineel is of omdat het super thriller spannend is, maar omdat de uitvoering in alle opzichten zo briljant is.

Rating: 9/10