Titel: The Reader
 Regie: Stephen Daldry
 Verschenen: 2 april 2009
 Duur: 124 minuten
 Cast: Kate Winslet, Ralph Fiennes, Bruno Ganz
 Genre: Drama Romance

In Duitsland, na de Tweede Wereldoorlog, begint de 15-jarige Michael een gepassioneerde maar heimelijke affaire met de veel oudere Hanna. Hun relatie wordt intenser wanneer ze hun gezamenlijke liefde voor boeken ontdekken. Elke avond leest Michael zijn geliefde Hanna voor uit de wereldliteratuur. Ondanks hun innige band is Hanna op een dag spoorloos verdwenen. Michael blijft aangeslagen achter. Jaren later komt Michael haar opnieuw tegen, wanneer hij als rechtenstudent een proces tegen oorlogscriminelen bijwoont. Hanna is een van de beklaagden. Michael ontdekt een diep geheim over de vrouw die hij ooit liefhad…

Deze film is bekroond met een Oscar, een Bafta en een Golden Globe voor hoofdrolspeelster Kate Winslet. Dan kan het niet anders dan dat de film ontzettend goed is toch?
Het verhaal speelt zich af in drie periodes. Je ziet delen van Michael als hij 15 jaar oud is en zijn affaire met Hanna begint. Daarnaast zie je Michael als hij ouder is en studeert als rechterstudent. Als laatste zie je Michael in zijn oudere jaren. Hij heeft een dochter en heeft een goede baan gekregen. Deze drie verhalen lopen door elkaar heen en beetje bij beetje weet je zo wat er allemaal heeft afgespeeld de laatste jaren.
Wat ze over deze film zeggen is zeker waar, het is een ontzettend prachtige film en Kate Winslet zet een ijzersterke rol neer. Wat kan die vrouw acteren zeg. Je krijgt zelfs bijna medelijden met haar in de film en ergens begrijp je haar ook telkens niet helemaal. Juist door deze twee dingen maakt het de film zo sterk, omdat je niet helemaal tot Hanna door kan dringen.
Het verhaal toont het thema Tweede Wereldoorlog, maar is toch weer niet direct verbonden aan het thema. Heel subtiel wordt het erin gebracht, door de rechtszaak tegen Hanna, maar in het gehele verhaal wordt het niet ter sprake gebracht. Kleine dingen zoals informatie over concentratiekampen is leuk om te weten, maar niet belangrijk om de film te snappen. Deze film gaat meer over het gevoel van twee personen en waarschijnlijk grotendeels over het gevoel schuld.
The reader is een langzame film, er zit geen actie in en de romantiek is niet bepaald romantisch zoals je in sommige films ziet. Toch is het een prachtige film. Er is goed over nagedacht, de scènes zijn prachtig uitgewerkt, en de acteurs doen hun werk meer dan uitstekend. Het gevolg hiervan is een ontzettend mooie, ontroerende en prachtige film die zeker het kijken waard is. Na het einde van de film bleef ik er nog een tijdje over nadenken. Vaak is het einde van een film iets minder, maar dit einde laat zeker iets achter.

Rating: 8/10