Titel: The Duff
 Regie: Ari Sandel
 Verschenen: 20 februari 2015
 Duur: 101 minuten
 Cast: Mae Whitman, Robbie Amell, Bella Thorne
 Genre: Comedy

Bianca is een laatstejaars middelbare scholier. Haar wereld stort in wanneer ze erachter komt dat ze bij haar medestudenten bekend staat als de ‘DUFF’ (Designated Ugly Fat Friend). Ze schakelt haar populaire buurjongen Wesley in om haar te helpen dit label voor eens en altijd kwijt te raken en haar geheime liefde Toby te veroveren.

Al een hele tijd wilde ik de film The Duff zien. De naam kwam me zo bekend voor, maar ik wist eerst niet waar ik het van kende. Tot ik een beetje research ging doen. Deze film is namelijk gebaseerd op het populaire en gelijknamige boek The Duff van Kody Keplinger. Dit boek is helaas (nog) niet vertaald naar het Nederlands, waardoor ik hem ook nog niet gelezen heb. Het verhaal sprak me altijd wel aan, dus was ik mega benieuwd naar deze film.

The Duff speelt zich af op een Amerikaanse high school (yay! Ik houd van zulke films). Bianca is totaal niet populair, maar haar twee beste vriendinnen wel. Wat ze niet merkt is dat iedereen altijd tegen hun praat, maar Bianca over het hoofd zien. Als ze door haar irritante buurjongen Wesley erop gewezen wordt dat zij The Duff (Designated Ugly Fat Friend) van haar vriendinnen is, ontkent ze bij hoog en laag dat dat waar is. Maar als Bianca gaat nadenken, beseft ze dat ze eigenlijk echt een DUFF is. Ze besluit om haar vriendinnen te dumpen, zodat ze niet meer wordt gezien als een DUFF. Ze vraagt Wesley om zijn hulp om haar als ‘Bianca’ neer te zetten niet als ‘DUFF’. Haar voornaamste doel? Toby, de jongen op wie ze al een tijdje een crush heeft, zijn hart veroveren.

Ja, ook deze film bevat een aantal ingrediënten waardoor je zou denken ‘o, daar heb je weer zo’n film over een meisje dat populair wilt worden’. Hier zit wel een kern van waarheid in, maar toch is The Duff wel anders. Het gaat Bianca, de hoofdpersoon, er namelijk niet zozeer om dat ze populair wordt, ze wil alleen niet meer gezien worden als DUFF. Ik vond The Duff een zeer vermakelijke film waar genoeg vaart in zat. Oke, het is soms wel een beetje voorspelbaar (vooral het einde), maar het is ook gewoon een luchtige, grappige film voor tussendoor. Ik kan hem dan ook zeker aanraden als je net als ik gek bent op van die typische ‘High school films’. Ik ben nu ook nog meer benieuwd geworden naar het boek waar deze film op gebaseerd is. Hopelijk wordt die nog ooit vertaald naar het Nederlands!

Rating: 7/10