Film: The Darkest Minds - Adorable Books

Film: The Darkest Minds

Sinds een paar weken draait The Darkest Minds in de bioscoop. De verfilming van het boek De Overlevenden. Nadat ik het boek uitlas, werd ik ontzettend benieuwd naar deze film. Afgelopen vrijdag bekeek ik hem in de bioscoop.

Wanneer tieners op een mysterieuze wijze nieuwe, sterke krachten ontwikkelen, worden ze door de regering tot een bedreiging verklaard en opgesloten.

De zestienjarige Ruby, één van de meest krachtige tieners ooit, ontsnapt uit haar kamp en sluit zich aan bij een groep weggelopen jongeren die op zoek zijn naar een veilig toevluchtsoord.

Al snel beseft deze nieuwgevormde familie dat in een wereld met volwassenen aan de macht die hen hebben verraden, rennen niet meer genoeg is. Ze zullen weerstand moeten bieden door hun collectieve macht te gebruiken om op deze manier de controle over hun toekomst terug te nemen.

Ruby is één van de Overlevenden, en dat is niet zonder reden. Alle kinderen die de plaag hebben overleefd, hebben bijzondere krachten, maar er zijn er maar weinig zoals Ruby. Als ze uit het kamp ontsnapt, komt ze terecht bij drie andere jongeren: Zu, Chubs en Liam. Samen met deze jongeren gaat ze op zoek naar een veilig toevluchtsoord. Maar als ze hier eenmaal zijn aangekomen, vragen ze zichzelf af of dit wel de juiste plek is. Want hierbinnen lijkt het net als op hun oude kamp, toch?

‘Ik vind The Darkest Minds ontzettend goed verfilmd’

Wat ik altijd zo bijzonder vind aan boekverfilmingen is hoeveel details er worden weggelaten. Logisch, want je kunt een boek van 400 bladzijdes niet zo makkelijk in een film van anderhalf uur duwen. Ik was aan de ene kant wel blij dat ik het boek gelezen had, want hierdoor kon ik de film heel goed volgen, maar ik kan me voorstellen dat als je het boek niet hebt gelezen, de film ook begrijpelijk is. Wat ik knap vond, is dat hoe ik het in gedachten had bij het lezen van het boek, het zo ook terug zag op het witte doek. Ik zie zelden films die zo goed worden verfilmd. Er waren wel een paar dingen waarbij ik dacht: “Hé, dit gebeurt niet in het boek”, of “dit was anders in het boek”, maar dat vind ik ook altijd wel grappig om te zien. Vaak wordt het dan ook voor een logische reden veranderd. Wel vond ik dat er af en toe net wat informatie miste, waardoor scènes erg snel in elkaar overliepen. Maar al met al vond ik The Darkest Minds een vermakelijke, spannende film! Zeker een aanrader voor fans van The Hunger Games en Divergent. Ben benieuwd of het vervolg ook wordt verfilmd!

Set it up

Titel: The Darkest Minds
Regie: Jennifer Yuh Nelson