Film recensie: The 5th Wave - Adorable Books

Titel: The 5th Wave
 Regie: J Blakeson
 Verschenen: 28 januari 2016
 Duur: 112 minuten
 Cast:  Chloë Grace Moretz, Matthew Zuk, Gabriela Lopez
 Genre: Action, Adventure, Sci-Fi

De Aarde is er bijzonder slecht aan toe nadat aliens tot vier keer toe de aanval hebben geopend. Inmiddels leeft iedereen in angst en niemand vertrouwt elkaar meer. De 16-jarige Cassie is op de vlucht, op zoek naar haar jongere broer. Ze bereidt zich voor op de onvermijdelijke en dodelijke vijfde aanvalsgolf, maar stuit dan ineens op een jongeman die wel eens haar laatste redding zou kunnen zijn.

Mening Danique V:
De film is gemaakt naar het gelijknamige boek De Vijfde Golf. En zeker voor een Young Adult is deze film hard en vol met actie. Het boek had ik al gelezen en bij het zien van de rollen was ik dan ook door het dolle heen. Chloë als Cassie vond ik perfect! Dit was bijna hoe ik haar voor me had gezien. Als ik de film ga vergelijken met het boek zijn er een aantal stukken vrij anders gemaakt. Toch wel een pluspuntje voor de film, waar ik in het boek door ‘deze’ scenes heen las, raakte zij me in de film wel degelijk heel goed. Andere stukken in de film waren weer iets minder goed uitgewerkt, maar zolang je het boek niet hebt gelezen is dit echter helemaal geen probleem. Minpuntjes aan de film? De romantiek. Waar het boek het vrij klein houdt, is het in de film een erg groot verhaal. Jammer, maar ergens ook weer niet enorm storend. Waarschijnlijk hadden de makers het spannender gemaakt als ze de focus hielden op het overleven.

Ik hoor mensen denken ‘de zoveelste film waarbij de wereld vergaat’. Tsja, dat is waar. En toch heeft deze film net iets, dat het toch even anders maakt dan de andere films. Misschien doordat heel veel dingen zo dichtbij staan. Er zijn geen grote helden en ook Cassie heeft zo haar gebreken. Ze laten het dichtbij komen door een gezin te gebruiken, in plaats van een groep volwassenen die maar even de wereld gaan redden.

Ik was natuurlijk al fan van het boek, waardoor het misschien lastig werd om de film te overtreffen. En eerlijk, dit is niet helemaal gelukt. (maar hey, wat wil je met een 5/5 score) Maar toch, wat was de film goed zeg. Ik heb ontzettend genoten van de acteurs die erin mee speelde, hoe er geacteerd werd en de zielige scenes mij ook echt raakte. De hele film blijf je geboeid kijken en voor je het weet is de film al weer afgelopen. Ik vond de film zeker bioscoopwaardig en zelfs leuk om te zien voor mannen en vrouwen. Teleurstellend zal de film zeker niet zijn, zelfs niet als je het boek hebt gelezen.

Mening Yara:

Soms zie je een trailer van een film waardoor je al direct een goed gevoel hebt over de film. Dat had ik bij The 5th Wave. De trailer zag er erg veelbelovend uit, maar dat kan ook voor teleurstelling zorgen. Ik kan je vertellen dat dat niet het geval was, want ik was totaal niet teleurgesteld. Wat een onwijs gave film! Ik had het boek nog niet gelezen overigens, dus mijn mening is niet beïnvloed door hoe ik het boek vond, haha.

De film begint midden in het verhaal waarin je Cassie leert kennen en ziet welke strijd zij moet vechten tegen De anderen. Wanneer je het een grote, vage boel vindt, begint het verhaal vanaf het begin. Zo zie je hoe de aarde was en komen de vier aanvallen aan bod. The four waves. Stroomuitval, een gigantische tsunami, een epidemie die vele levens kost en de vreselijke achterdocht. Wie is te vertrouwen? Wie niet?

In de film leer je hoofdpersoon Cassie goed kennen. Ik ben nooit zo’n fan van Chloe Grace Moretz geweest, maar eerlijk is eerlijk: sinds deze film vind ik haar geweldig! De rol van de 16-jarige Cassie vertolkt ze prima. Ik heb me enorm vermaakt tijdens deze leuke film en nadat de film – uiteraard met een open einde – was geëindigd, kon ik mezelf alleen maar afvragen “wanneer komt het vervolg?!”. Ik kan de film dan ook zeker aanraden als je dol bent op films met een bovennatuurlijk tintje én als je van young adult films houdt.