Film: Sing - Adorable Books

Film: Sing

Sing

Niet zo lang geleden zag ik de animatiefilm Sing in het vliegtuig, toen ik naar Vietnam ging. Deze film stond al heel lang op mijn to be watched-lijst, dus het kwam heel goed uit dat hij in het vliegtuig beschikbaar was. Je leest hier wat ik er van vond!

In een stad die bewoond wordt door dieren, wordt een talentenjacht georganiseerd door de koala Buster Moon. Hij is de trotse eigenaar van een prachtig theater, dat vroeger heel succesvol was, maar nu oud en vervallen is geworden. Buster organiseert een talentenjacht als laatste kans om zijn geliefde theater te redden.
Vijf finalisten staan in de spotlight: een muis die liegt en bedriegt, maar prachtig kan zingen; een verlegen tiener-olifant met plankenkoorts; een oververmoeide moeder van 25 biggetjes; een jonge gangster-gorilla die afstand wil nemen van zijn criminele familie en een punk-rock stekelvarken die niet langer in de schaduw wil staan van haar arrogante vriendje. Al deze dieren doen auditie in het theater van Buster en delen de droom die hun leven kan veranderen.

In Sing volg je verschillende dieren, waaronder hoofdpersonage Buster Moon. Buster organiseert een talentenjacht waarbij vijf kandidaten overblijven die uiteindelijk naast Buster schitteren als hoofdpersonage. Iedereen kan stuk voor stuk geweldig zingen. Het is heel leuk om te zien dat je meerdere personages volgt die ook daadwerkelijk goed uitgewerkt zijn. Je krijgt van iedereen te zien hoe hun leven eruit ziet en daardoor merk je dat je voor iedereen veel sympathie krijgt. Als de vijf dieren dus op den duur over zijn vindt er vrij plotseling een crisisgebeurtenis plaats. Iets dat ik niet zag aankomen, wat me oprecht het gevoel gaf dat het niet geheel paste in het verhaal. Desondanks weet je dat het goedkomt: het blijft een kinderfilm.

Wat ik zo leuk vond aan Sing waren de auditierondes. Oh, wat heb ik hard gelachen. Zo veel dieren kwamen aan bod die geweldig konden zingen – maar ook zo veel dieren die er echt niks van bakten. Meerdere keren keken mijn buren in het vliegtuig me aan als ik weer aan het schateren van het lachen was. Zo goed uitgewerkt! En sommige dieren hadden echt geweldige stemmen die ik nooit van te voren verwacht. De dieren waren goed uitgewerkt, maar toch was alles zodanig open gelaten dat er bijvoorbeeld nog een tweede deel zou kunnen komen of dat er losse films over de personages gemaakt zouden kunnen worden. Je wist voldoende, maar net te weinig.

Sing is een geweldige film die ik met veel plezier heb bekeken. Op de een of andere manier had ik wel het gevoel dat er iets ontbrak, maar tot op heden kan ik niet bedenken wat er nu exact ontbrak. Toch kan ik zeker aanraden om de film te kijken. Er zitten zo veel bekende zangers en zangeressen in de film. Bijvoorbeeld Scarlett Johansson, wist je dat ze kan zingen?! Ik in ieder geval niet, maar wat een stem heeft die. Buiten dat zijn er veel bekende nummers gebruikt die heel fijn zijn om naar te luisteren (en stiekem zelf mee te bleren).

Sing

Titel: Sing
Regie: Garth Jennings, Christophe Lourdelet