Titel: Nightcrawler
Regie: Dan Gilroy
Verschenen: november 2014
Duur: 117 minuten
Cast: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Bill Paxton
Genre: Crime, thriller

Lou Bloom (Gyllenhaal) is een gedreven jongeman die wanhopig op zoek is naar een baan. Hij ontdekt de snelle wereld van misdaadverslaggeving in de Amerikaanse miljoenenstad en worstelt zich al snel tussen de die-hard freelance journalisten die auto-ongelukken, branden, moorden en andere chaotische toestanden filmen voor de vele nieuwsstations in de stad. Als ‘nightcrawler’, iemand die de politieradio continu in de gaten houdt en hoopt op slachtoffers, doet Lou er alles aan om snel geld te verdienen. Zijn materiaal slaat aan bij tv-veteraan Nina (Russo), maar tijdens zijn zoektocht naar nieuws vervaagt de grens tussen toeschouwer en deelnemer en wordt Lou al snel de ster van zijn eigen verhaal.

Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) verdient geld met de verkoop van gestolen bouwmaterialen. Als hij op de snelweg rijdt, ziet hij hoe cameramannen een spectaculair auto-ongeluk filmen. De beelden worden verkocht aan een televisiestation. Lou staat versteld en koopt meteen een videocamera en een politiescanner. Hij neemt zelfs een dakloze stagiair aan, terwijl hij zelf maar amper weet waar hij mee bezig is. Samen gaan ze naar ieder ongeluk en elke moord die hij via zijn radiootje hoort. Als hij zijn beelden wil verkopen aan een televisiestation, ontmoet hij nieuwsregisseuse Nina. En daar heeft hij een goede aan. Hij kan veel verkopen aan haar, omdat hij schokkende beelden levert.

Nightcrawler is een ontzettend spannende film. Jake Gyllenhaal is geknipt voor deze rol, al herken je hem bijna niet meer terug. Hij is 10 kilo afgevallen voor deze rol. Lou Bloom is een psychopaat met een gladde babbel, een sociaal gestoorde rare vent en een ontzettende eikel. Hij liegt, bedriegt en wil alles onder controle hebben. Hij kan niet met mensen overweg: “It’s not that I don’t het people, I just don’t like them”, zegt hij dan ook in de film. Gyllenhaal krijgt het voor elkaar om dit karakter perfect neer te zetten. Al gauw gaat Lou (letterlijk) over lijken. Hij leert van Nina dat zwarte crime in blanke buurten het best scoren. De misdaadcijfers mogen dan wel dalen, de kijkcijfers moeten stijgen.

Nightcrawler is ook een film met een boodschap. Hoe ver ga je als journalist en cameraman? Wat breng je in beeld? En wat laat je als nieuwszender zien? Ga je voor nieuwswaarde of alleen maar schokkende beelden met veel bloed? Nightcrawler is zo’n film die je niet snel vergeet.

Rating: 8,2/10