Titel: Guardians of the Galaxy
Regie: James Gunn
Verschenen: 14 augustus 2014
Duur: 121 minuten
Cast: Chris Pratt, Vin Diesel, Bradley Cooper
Genre: Actie, sci-fi

De onbezonnen avonturier Peter Quill heeft een geheimzinnige bol gestolen. Maar Ronan, een machtige slechterik met plannen die het hele universum in gevaar dreigen te brengen, heeft zijn zinnen op de bol gezet. Om uit handen te blijven van de volhardende Ronan zit er voor Quill niets anders op dan een ongemakkelijke wapenstilstand aan te gaan met een viertal uiteenlopende vreemde vogels; Rocket, een wapendragende wasbeer, Groot, een boommens, de dodelijke en mysterieuze Gamora en de door wraak gedreven Drax the Destroyer. Maar Quill komt erachter wat de ware kracht van de bol is, en dat de bol een bedreiging vormt voor het heelal.

Mening
De film begon ontzettend zielig, waardoor ik er een hard in hoofd. Zou dit wel een leuke film zijn? Gelukkig krijgt de film een geheel andere wending. Je leert Peter Quill kennen, het hoofdpersonage van de film. Hij is van de aarde weggehaald door ruimtelingen. Hij loopt met zijn walkman en koptelefoontje en nummers uit de jaren 60 door de melkweg terwijl hij met de nieuwste snufjes op het gebied van ruimteschepen door het heelal vliegt.

Het humorgehalte in deze film is echt bizar hoog. Er komt veel (zelf)spot in voor, heel veel droge grappen en het is niet een cliché Marvel film. Deze film heeft namelijk een hele eigen stijl, daar ga ik niet teveel op in… Ik wil namelijk niet teveel spoilers geven. Ik vond de diversiteit van karakters in dit verhaal heel leuk, dat was het sterkste punt. De relaties tussen de individuele personen was heel grappig, want iedereen gaat anders met elkaar om.

Er zat veel actie in, en daardoor was het ook een vrij vlotte film. Er werd niet teveel gesproken, en met een actiefilm hou ik daar wel van. Het enige nadeel vond ik de anti-held, dit vond ik echt een cliché. Een anti-held zoals bijna iedere film kent. Helaas, maar alsnog was het wel een hele leuke film!

Rating: 8,5/10