Recensie: Captain Fantastic - Adorable Books

Film: Captain Fantastic

Lees hier de recensie van de film Captain Fantastic. Hippievader Ben voedt  zijn zes kinderen op in de bossen, ver van de gewone beschaving.

In de prachtige bossen in het noordwesten van Amerika heeft Ben (Viggo Mortensen) zijn ideale wereld geschapen. Een perfecte plek voor zijn zes kinderen, ver weg van de hectiek en de sociale druk van het hedendaagse bestaan. De kinderen studeren en leren jagen. Het leven is puur en overzichtelijk. Tot een dramatische gebeurtenis het gezin doet besluiten de confrontatie met de buitenwereld aan te gaan. Met zowel heftige als hilarische gevolgen…

Hippievader Ben voedt in de film Captain Fantastic zijn zes kinderen op in de bossen, ver van de gewone beschaving. Geen televisie, internet en fastfood, maar hij geeft zijn kinderen zelf les uit dikke boeken. Dat resulteert in het feit dat zijn zes kinderen net kleine filosofen zijn en met gemak de Grondwet kunnen opzeggen én analyseren, maar ze zijn ook nog eens zo fit als topsporters. Hun verdere dagelijkse bezigheden? Jagen, herten uitbenen, trainen en ’s avonds lezen ze bij het kampvuur.

‘Captain Fantastic is  bijzonder, hartverwarmend, origineel en grappig’

Dan vindt er een dramatische gebeurtenis plaats en moeten de kinderen toch in aanraking komen met de gewone beschaving. En dat terwijl ze zich afkeren tegen de facistische kapitalistische maatschappij en dat leidt tot hilarische gebeurtenissen. Ze weten niet wat cola is en als de oudste zoon een meisje ontmoet, wil hij meteen met haar trouwen. Captain Fantastic is  bijzonder, hartverwarmend, origineel en grappig. De film dwingt tot nadenken: wat als we kinderen echt op deze manier gaan opvoeden? Het zet je even terug bij de tijd. In de periode waarin wij leven hebben we alles wat ons hartje begeert en hechten veel mensen veel waarde aan spullen. De kinderen in Captain Fantastic zijn zeker wereldvreemd te noemen, maar ergens is het ook weer fijn en geruststellend dat deze kinderen niet vergroeid zijn met hun smartphone en niet meer buiten komen omdat ze alleen maar spelletjes aan het spelen zijn op hun Playstation.

Captain Fantastic is een dikke aanrader als je houdt van niet al te doorsnee films. Je wordt meegezogen in het verhaal van de hippievader met zijn zes excentrieke, gek geklede kinderen.

Onze Jongens

Titel: Captain Fantastic