Titel: Big Hero 6
Regie: Don Hall, Chris Williams
Verschenen: 11 februari 2015
Duur: 102 minuten
Cast: Ryan Potter, Scott Adsit, Jamie Chung
Genre: Animatie, actie

Big Hero 6 is een komisch avontuur boordevol actie, die barst van de humor en emotie die zo kenmerkend is voor Walt Disney Animation Studios. Hiro Hamada is een wonderkind dat uitblinkt in robottechnologie. Wanneer hij in een gevaarlijk plot terechtkomt, moet hij zijn beste maatje, de robot Baymax, en zijn verschillende vrienden transformeren tot een groep hightech-helden.

Mening Yara:
Dat wij dol zijn op animatiefilms, is vast geen geheim. Big Hero 6 stond dan ook erg hoog op mijn ‘to-watch-list’. Eigenlijk moet ik eerlijk zijn: Big Hero 6 is een hele zielige film. Rouwverwerking staat centraal in deze film, en het wordt op een hele speelse wijze aangeboden door Disney, en dat vind ik een hele goede stap. De film zit boordevol actie, avontuur en spanning.

Ik ben vanaf het eerste moment gek geworden op Baymax, wat een onwijs toffe robot. In de trailer zie je ook al hilarische stukjes van hem. Momenten dat hij leegloopt en heel sarcastisch, langzaam de plakband pakt, of achter een bal aan rent om hem te pakken (wat niet lukt), maar ook de liefde die de robot uitstraalt naar Hiro. Baymax is voor Hiro een belangrijke vriend geworden, zeker na de belangrijke plottwist in het verhaal.

Big Hero 6 is voor mij de leukste animatiefilm die ik sinds tijden heb gezien. Een paar keer heb ik in een scheur gelegen van het lachen, mijn tranen moeten inhouden en op het puntje van mijn bankstel gezeten omdat het zo’n spannende film is. Zeker een aanrader om te kijken!

Mening Tedje:
Big Hero 6 is gebaseerd op een stripreeks van Marvel. Baymax is een witte, dikke luchtzak met twee zwarte bolletjes als ogen. Het ontwerp is zo simpel, maar zo goed. Ik vond Baymax meteen al lief, ook om de manier hoe hij praat. Het is een zorgrobot die geprogrammeerd is om mensen te helpen, maar hij is niet zo handig. Hij is groot, lomp en is nog niet helemaal goed geprogrammeerd waardoor hij tegen dingen aanloopt. Dat zorgt voor hilarische scenes in de film.

Het is niet voor niets dat Big Hero 6 de Oscar in de wacht heeft gesleept als beste animatiefilm. De film steekt zo goed in elkaar! Big Hero 6 is spannend, lief en ontroerend tegelijk. Zoals Yara zegt: er wordt uitstekend omgegaan met de rouwverwerking. Er wordt nauwelijks nadruk op gelegd, maar toch blijft het thema de hele film meespelen. Het onderliggende drama wordt super goed rond gemaakt aan het einde van de film. Ik kon het niet drooghouden. Tissue alert dus!

Rating: 8,5/10