a-hologram-for-the-king
Filmrecensies

Film: A Hologram for the King

Esther van de Adorable Book Club ging naar de voorpremière van A Hologram for the King, een film met onder meer Tom Hanks. Lees vandaag haar recensie van de film!

Waar gaat A Hologram for the King over?

Een mislukte Amerikaanse zakenman (Tom Hanks) probeert uit een diep dal te klimmen door in Saudie Arabië een zakenplan te verkopen aan rijke koning. Ver weg van huis, in een nieuwe nog onvoltooide stad middenin de woestijn van Saudi Arabië wacht Amerikaanse zakenman Alan Clay (Hanks) samen met enkele medewerkers van een bedrijf dat gespecialiseerd is in holografische presentaties dag na dag op Koning Abdullah. Dit alles om het beslag op zijn huis te voorkomen en de studie van zijn dochter te kunnen bekostigen. Maar vooral om maar ein-de-lijk iets geweldigs te bereiken. Ondertussen beleeft hij een onverwachte romance en ontdekt hij wat écht belangrijk is in het leven. A Hologram For The King is de verfilming van het gelijknamige boek van Dave Eggers (The Circle).

In A hologram for the King volg je het leven van Alan Clay. Alan Clay is een Amerikaanse zakenman die probeert zichzelf weer op de rails te krijgen door naar Saudi Arabië af te reizen om een zakidee te verkopen aan een rijke vorst.

Wat in het begin al gelijk opvalt aan deze film, is dat alles met humor gemaakt is. Zelfs in de kleinste dingen zat humor. In het begin vond ik dit leuk. Er was geen moment dat ik niet met een grote glimlach naar de film zat te kijken. Zo was het leuk dat Alan erg aan Saudie Arabië moest wennen. Hij merkt dat Amerika totaal anders is dan Saudie Arabië. In Amerika zijn er dingen normaal die daar totaal niet normaal zijn en dat was ook leuk was om te zien. Alan werd elke ochtend te laat wakker. Hij kreeg contact met een persoonlijke chauffeur, waar hij iedere dag een beroep op doet. Het is erg leuk om te zien dat je het contact tussen deze twee ziet groeien.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de humor na verloop van tijd zat was, het werd een beetje te veel! Ik had soms het idee dat de film aan de oppervlakte bleef hierdoor. Ik denk dat de film beter zou zijn geweest als de humor wat meer verdeeld in de film zat.

Tijdens de film krijg je veel flashbacks te zien. In de flashbacks zie je het leven van Alan voordat hij naar Saudie Arabië verhuisde. Je ziet het contact dat Alan met zijn dochter had, maar ook met welke problemen hij kampte toen hij nog in Amerika woonde. De beelden van het land zijn trouwens prachtig! Al met al vond ik het toch een leuke film en heb ik geen spijt dat ik hem heb gezien!

room

Titel: A Hologram for the King
Regie: Tom Tykwer