Vrees meTitel: Vrees me
Auteur: Tahereh Mafi
Verschenen: september 2012
Pagina’s: 352
Uitgever: Blossom Books
Originele titel: Shatter me

Juliette heeft precies 264 dagen niemand aangeraakt. De laatste keer dat ze dat wel deed, was een ongeluk, maar Het Herstel sloot haar op voor moord. Niemand weet waarom de aanraking van Juliette dodelijk is. De wereld valt uit elkaar en niemand geeft aandacht aan een klaarblijkelijk gestoord, zeventienjarig meisje. Ziektes vernietigen de mensheid, het is moeilijk om eten te vinden, vogels vliegen niet meer en de lucht heeft de rare kleur. Er zijn nu zoveel mensen gedood door Het Herstel, dat de overlevers op oorlog uit zijn. Het Herstel gebruikt geweld om hen tegen te houden, maar ze krijgen niet op iedereen grip. En ineens blijkt dat Juliette misschien meer is dan een gemartelde ziel in een dodelijk lichaam. Juliette is zelfs precies wat ze op dit moment nodig hebben. Juliette moet een keuze maken: wil ze gebruikt worden als wapen of wil ze vechten in het verzet?

Mening over Vrees me

Vrees me is zo’n boek waar ik al tijden naar uit keek om te lezen. En eindelijk was het dan zover, ik mocht het boek lezen. Vol hoge verwachtingen begon ik aan dit boek, en ik kan je zeggen, ik werd er meteen in meegesleurd! Juliette zit gevangen, ze wordt gezien als monster door haar gruwelijke gave. Op een dag komt Adam bij haar in de cel, maar Adam is geen vreemde van haar. Ze kent hem nog van vroeger, maar weet hij ook nog wie zij is en sterker nog wat ze gedaan heeft? Maar Adam blijkt heel anders dan wie hij beweert te zijn. Ze komt terecht bij Het Herstel, waar ze onder de macht van Warner komt te staan. Warner wil Juliette’s krachten gebruiken voor verkeerde doeleinden, om nog meer macht te krijgen. Lukt het om Juliette te ontsnappen, voordat haar krachten voor de meest verschrikkelijke dingen worden ingezet?

Dit was weer zo’n boek wat ik maar niet weg kon leggen. Tahereh Mafi heeft een aparte manier van schrijven, die het erg leuk maakt om het boek te lezen. Naast de gewone dingen die Juliette in het boek zegt, lees je ook heel duidelijk wat ze denkt. Haar gedachten zijn doorgestreept, dat maakt het boek vernieuwend. Daardoor word je echt in het boek meegesleept. Je wilt weten hoe het gaat met Juliette, waar ze terecht komt en wie ze leert kennen. Het einde van het verhaal vond ik een zeer verrassende maar vooral leuke wending nemen, daarvoor alleen al zou ik het boek aanraden. Ik wil er niet te veel over verklappen, je moet hem gewoon lezen want het is een dikke aanrader. Ik ben heel erg benieuwd naar de volgende delen, en kan niet wachten om deze te lezen. Helaas zal dat nog wel even moeten. Hou jij van young adult en fantasy boeken? Dan is Vrees me zeker iets voor jou!

Meer recensies lezen van de boeken van Tahereh Mafi? Klik dan hier.