Boekrecensies, Fantasy

Titel: The vampire diaries: ontwaken & de strijd
Auteur: L.J. Smith
Verschenen: 2010
Pagina’s: 351
Uitgever: Boekerij
Originele titel: The Awakening & The Struggle

The Vampire Diaries is het verhaal van Stefan en Damon, twee broers die ten tijde van de Italiaanse renaissance verliefd waren op dezelfde vrouw. Ze vonden de dood in een zwaardduel, maar ontwaakten daarna als vampiers. Eeuwenlang bestreden ze elkaar. Nu zijn ze opnieuw verliefd op hetzelfde meisje, deze keer op het aantrekkelijke tienermeisje Elena, van Robert E. Lee High School. Is Elena sterk genoeg om zich staande te houden in hun allesvernietigende vete?

Ik wilde de boekenserie van de vampire diaries graag lezen, omdat ik dol ben op de serie. Maar het boek lijkt echt totaal niet op de serie. Er komen andere personages in voor, het verhaal is anders, maar daardoor zeker niet minder leuk. Aan de ene kant is het wel leuk dat het een totaal ander verhaal is. Maar het is ook wel verwarrend. Dit boek bevat eigenlijk twee boeken, namelijk het eerste deel van de serie ‘ontwaken’ en het tweede deel ‘de strijd’. In het eerste deel leer je iedereen een beetje kennen en ontdek je wat sommige mensen zijn. In het tweede deel, zoals de titel eigenlijk al zegt, barst de strijd los tussen verschillende mensen. Ik ga niet verklappen wie precies, daarvoor moet je het lezen. Ik vond het een leuk boek, en zeker ook spannend. Omdat het dus niet op de serie lijkt, is het helemaal niet voorspelbaar. Het einde vond ik dan ook gewoon schokkend en had het totaal niet verwacht. Als je dol bent op fantasy en vampiers, dan moet je dit boek zeker lezen, het is sowieso brutaler als Twilight, maar net zo spannend.