Duizend stukjes van jou (Firebird #1) - Claudia Grey - Adorable Books
Boekrecensies, Young adult

Duizend stukjes van jou (Firebird #1) – Claudia Grey

soulmateshetverhaalvansky
Wauw, toen ik deze cover laatst zag, wilde ik het boek al lezen. En toen ik de flaptekst las, wilde ik het boek nog liever lezen. Vandaag vertel ik jullie meer over Duizend stukjes van jou, het eerste boek uit de Firebird-serie.

Marguerite groeit op met twee briljante wetenschappers als ouders. Ze hebben een apparaatje uitgevonden waarmee je door verschillende dimensies kunt reizen en in steeds een andere versie van je eigen leven terechtkomt. Wanneer haar vader wordt vermoord vanwege deze uitvinding, zit ze samen met een van diens studenten de vermoedelijke dader op de hielen en komt terecht in een futuristisch Londen, aan het hof van de Russische tsaar en in een vreselijke wereldwijde overstroming.

De ouders van Marguerite zijn enorm slimme wetenschappers die proberen uit te vinden hoe je door verschillende dimensies kan reizen. Om door verschillende dimensies te reizen heb je een vuurvogel nodig, een medaillon die jou kan verplaatsen. Wanneer Marguerite’s vader plotseling omkomt, wijst alles er naar dat het niet zomaar een onschuldig ongeluk was. Paul, een van de leerlingen van haar ouders, is vlak na zijn dood direct ontsnapt naar een andere dimensie door de vuurvogel te stelen. Wat hij niet weet is dat Theo, de andere leerling, twee oude vuurvogels weet op te knappen zodat die ook bruikbaar worden. Marguerite en Theo zijn ervan overtuigd dat Paul iets met de dood van haar vader te maken heeft en gaan achter hem aan om hem te grazen te nemen. Ze komen in totaal andere werelden terecht, maar wel in het lichaam van hunzelf. In het futuristische London, waar alles hypermodern is maar ook in het oude Rusland, waar Marguerite de dochter van de tsaar blijkt te zijn. De ontmoeting met Paul blijkt anders dan ze vooraf gedacht had…

Toen ik een hoofdstuk in dit boek bezig was, wist ik al dat dit zo’n boek ging worden dat ik met geen mogelijkheid weg kon leggen. En ik had gelijk. Al vanaf de eerste bladzijde werd ik in het verhaal gezogen, om vervolgens niet meer los te kunnen laten. Ik vind het concept van het verhaal ontzettend origineel en het is zo vlot geschreven, dat je wilt blijven lezen. Je wilt erachter komen wat er precies gebeurd is en telkens word je eigenlijk weer verrast. Tot op het eind werden mijn gedachtes over wat er nou precies gebeurd was, steeds weer aangepast en zelfs op het eind was ik nog verbaasd. Het is dus totaal geen voorspelbaar boek en de schrijfstijl van Claudia Grey vond ik ontzettend prettig. Ik vond het leuk dat dit boek zich in verschillende dimensies afspeelt, omdat het verhaal zich dan steeds in een ander decor afspeelt. Dit maakt het verhaal bijzonder en alles behalve saai. Zoals je wel kunt lezen ben ik enorm enthousiast over dit boek. Ik wil niet teveel prijs geven, dus ik ga niet heel erg diep in op de inhoud. Ik denk dat je het boek gewoon moet lezen en er dan wel zult merken hoe je in dit verhaal gesleurd wordt. Ik kan nu al niet wachten om het tweede deel te lezen (die als het goed is in augustus in Nederland verschijnt).

De bijzondere kinderen van Mevrouw Peregrine Ransom RiggsTitel: Duizend stukjes van jou (Firebird #1)
Auteur: Claudia Gray
Verschenen: 12 januari 2016