Adorable Bookclub,  Boeken,  Boekrecensies,  Roman

Duingras (Eilandliefde #1) – Jackie van Laren

Lejanne van de Adorable Bookclub las deel 1 van de Eilandliefde-serie van Jackie van Laren. Ben jij benieuwd wat ze van de roman Duingras vond? Vandaag geeft ze haar uitgebreide mening.

Wende Freriks staat op een keerpunt in haar leven: ze is gestopt met haar opleiding en is totaal onverwacht gedumpt door haar vriend. In een opwelling boekt ze twee weken vakantie op een waddeneiland, om het einde van haar relatie te verwerken en te bedenken wat ze nou eigenlijk wil met haar leven.

In Grote Vis, de enige strandtent op het eiland, raakt ze aan de praat met de eigenaar Axel en zijn beste vriend Vincent. De twee zijn tegenpolen: zo vrolijk en flirterig als surfer Vincent is, zo serieus en ontoegankelijk is Axel. Nu ze er toch is helpt Wende de twee her en der met een klusje, en al snel komt ze er dagelijks, raken ze echt bevriend en lijkt haar oude leven heel ver weg. Behalve oprechte vriendschap voelt Wende ook iets anders voor de stugge Axel, al wil ze daar nog niet te veel over nadenken nu haar nieuw verworven vrijheid net een beetje begint te wennen. Tot haar ex ineens voor haar neus staat en alles op zijn kop zet…

Als je even een dagje tijd hebt om te lezen is dit boek zeker iets voor jou. Maak je maar geen zorgen, aan een dag heb je genoeg want dan is het boek al uit. Het lezen van Duingras was echt een feestje.

Toen ik aan dit boek begon was ik erg nieuwsgierig, de schrijfstijl van Jackie van Laren sprak me gelijk aan. Je wordt in een keer in het verhaal meegenomen. Ik had geen tijd nodig om eerst even in te komen, sterker nog: ik kon me per direct verplaatsen in de personages, tijd en plaats.

Het verhaal gaat over Wende die op vakantie gaat naar de Wadden omdat het uit is met haar vriend en omdat ze gestopt is met haar studie. Ze wilt op vakantie eigenlijk nadenken over wat ze nu allemaal verder wilt gaan doen in haar leven maar daar krijgt ze de kans niet voor. Vrijwel gelijk als ze aankomt ontmoet ze de charmante Vinnie en mysterieuze Axel. De twee mannen werken samen in het restaurantje ‘de Grote Vis’ en hier speelt het verhaal zich ook vaak af. Verder ga ik niet verklappen wat er allemaal in gebeurd want dan is het boek een stuk minder leuk om te lezen, maar ik kan je verzekeren dat je gelijk naar de Wadden wilt om toch even te checken of de Grote Vis bestaat.

‘Spoiler: je wordt sowieso verliefd op Vinnie of Axel, be prepared!’

Het boek was een beetje cliché en voorspelbaar, wat normaal gesproken best irritant is. Maar in dit boek was het echt niet storend. Ik vond het juist heel leuk dat je een beetje aan kon voelen wat er ging gebeuren want je dacht als lezer heel de tijd: ‘gaan ze dan nu…. kom op…. ga dan… ahhhh neeeeeeee’. Ik zat echt op het puntje van mijn leesstoel telkens te hopen dat de meest voorspelbare gedeeltes zouden komen en als ze dan niet kwamen wilde je het boek meteen verder lezen om te zien wanneer het dan wel gebeurde.

Verder vond ik de personages erg leuk beschreven. Spoiler: je wordt sowieso verliefd op Vinnie of Axel, be prepared! De personages zijn goed te begrijpen omdat ze vrijwel in het begin worden geïntroduceerd, zo zit je ook niet heel de tijd met vervelende vragen en snap je meteen over wie het gaat. Ook bevat dit boek het nodige portie aan romantiek en humor. Hoewel het boek niet heel realistisch is (mag ik alsjeblieft ook twee knappe jongens tegenkomen op vakantie en dan hetzelfde meemaken als Wende?), is het ontzettend leuk om te lezen. Ik vloog in sneltreinvaart door dit boek heen en ik ben erg benieuwd naar deel 2 van deze serie. Ik zou dit boek zeker aanraden als je naar een makkelijk romannetje opzoek bent om even snel te lezen.

Duingras

Titel: Duingras (Eilandliefde #1)
Auteur: Jackie van Laren