Adorable Bookclub,  Boekrecensies,  Roman

De horlogemaker van Londen – Natasha Pulley

Horlogemaker van Londen

Sharona, een van onze nieuwste aanwinsten van de Adorable Bookclub, mocht het boek De horlogemaker van Londen lezen. Haar eerste reactie toen ze het boek zag? ‘WAUW!’ De kaft ziet er heel gaaf uit met zijn gouden letters en bijzondere design. Sharona wist niet zo goed wat ik van het verhaal zelf moest verwachten. Was dit nou een mysterie of een thriller? Of misschien zelfs een romance? Het bleek een beetje van allemaal te zijn!

Wanneer Thaniel Steepleton thuiskomt van zijn werk vindt hij een gouden zakhorloge op zijn kussen. Dit horloge redt een paar maanden later op wonderlijke wijze zijn leven. Gefascineerd door het zakhorloge gaat Thaniel op zoek naar de maker ervan. Dit blijkt Keita Mori te zijn, een eigenzinnige Japanse immigrant. Hij laat Thaniel kennismaken met een fantastische wereld van uurwerken, muziek en mysterie. Het lijkt allemaal onschuldig, maar een reeks van onverklaarbare gebeurtenissen doet Thaniel vermoeden dat er meer is dan hij op het eerste oog kan bevatten. Wanneer Grace Carrow in hun leven komt, raakt alles in een stroomversnelling. Thaniel wordt heen en weer geslingerd tussen zijn liefde voor de één en zijn loyaliteit aan de ander.

Het boek speelt zich af in de tweede helft van de 19e eeuw in met name Londen, maar ook in Tokio. Je wordt meegevoerd door de prachtige beschrijvingen van zowel die tijd als die steden. Natasha Pulley heeft dan ook een erg bijzondere schrijfstijl, waarin alles tot in de details beschreven wordt waardoor de sfeer prachtig wordt neergezet. Ook de karakters worden mooi beschreven, met name hoofdpersoon Thaniel wier erg burgerlijk lijkt, maar nét even wat anders tegen het dagelijkse leven kijkt dan anderen. Ook het pragmatische karakter van Grace wordt indrukwekkend geschetst; het maakt haar niet je lievelingskarakter in dit boek, maar je zult haar er wel om bewonderen.

Je wordt steeds nieuwsgieriger naar het horloge, en ook het mysterie dat erom heen hangt. Gaandeweg maak je ook kennis met horlogemaker Keita Mori, en ook van hem wilde ik steeds meer weten. Het mysterie dat om hem heen hangt brengt spanning in het verhaal. Echter vond ik het verhaal halverwege een beetje inzakken; je weet dan al een groot deel van zowel het horloge als de horlogemaker. Hierdoor ik vroeg mezelf meerdere keren af waar dit verhaal nu naartoe ging. Dit vond ik wel jammer, want ik zat echt helemaal in het verhaal totdat nogal het stuurloos werd naar mijn idee. Het einde van De horlogemaker van Londen was vervolgens onverwacht, maar vond ik wel erg mooi en passend.

“De horlogemaker van Londen is een uniek verhaal met prachtige beschrijvingen”

Je zal niet op het puntje van je stoel zitting uit pure spanning. Ik vond het verder ook geen typische pageturner. Echter vond ik het verhaal wel uniek, en als je net als ik houd van prachtige beschrijvingen, waardoor je je helemaal in een andere wereld waant, zul je dit boek ook prachtig vinden.

Horlogemaker van Londen

Titel: De horlogemaker van Londen
Auteur: Natasha Pulley