De dagboeken van Cassandra Mortmain
Adorable Bookclub,  Boekrecensies,  Young adult

De dagboeken van Cassandra Mortmain – Dodie Smith

Sharona van de Adorable Bookclub las het boek De dagboeken van Cassandra Mortmain van Dodie Smith. Het boek is ontzettend bekend en heeft zelfs al meerdere toneelverschijningen en verfilmingen. Echter is het nu pas in het Nederlands verschenen.

Waar gaat De dagboeken van Cassandra Mortmain over?

‘Ik schrijf dit terwijl ik in de gootsteen zit.’
De openingszin van De dagboeken van Cassandra Mortmain is onvergetelijk. In het boek, dat geheel in de ikvorm is geschreven, ontmoeten we de scherpzinnige en humoristische Cassandra Mortmain. Ze is 17 jaar, en woont met haar excentrieke familie in de ruïne van een middeleeuws kasteel. Haar vader schreef ooit een bestseller, maar slijt sindsdien zijn dagen door detectives te lezen in zijn studeerkamer. De familie, waaronder stiefmoeder
Topaas, zus Rose en broer Thomas, moet zien rond te komen van … niets.
Cassandra verdrijft de tijd door haar dagelijkse belevenissen en observaties op te schrijven in een aantal dagboeken. Al was haar leven al nooit saai te noemen, door de komst van een rijke Amerikaanse erfgenaam op het naastgelegen kasteel wordt haar leven opeens behoorlijk overhoop gegooid.

Het boek is een klassieker, geschreven in 1949 door dezelfde auteur die later 101 Dalmatiërs schrijft. Verder noemt J.K. Rowling het een van haar lievelingsboeken, waardoor ik direct enthousiast werd! Zou dit boek mijn hoge verwachtingen waarmaken? Kort gezegd: ja absoluut! Gedurende zes maanden in 1934 houdt Cassandra een dagboek bij met haar scherpzinnige en grappige beschrijvingen van haar huis – een kasteel!, haar familie en de vreselijke armoede waarin zijn moeten leven. Je leert Cassandra steeds beter kennen door haar dagboeken te lezen. Hoewel ze pas zeventien is, is ze al behoorlijk intelligent. Daarnaast lezen we hoe ze voor het eerst in haar leven verliefd wordt. Ik denk niet dat ik ooit zo’n waarheidsgetrouw verhaal over verliefdheid heb gelezen. Door de geweldige schrijfwijze word je als lezer helemaal meegenomen in haar wereld, en merk je hoe ze groeit en steeds meer volwassen wordt. Ook haar zus Rose leer je steeds beter kennen. Rose is zo belust op een huwelijk met een rijke man, dat ze niet zou hebben misstaan in een Jane Austen roman. En dan is er nog stiefmoeder Topaas, die zich precies zo gedraagt als je zou verwachten van iemand die zichzelf Topaas noemt. Zo loopt ze graag naakt rond, om zich zo ‘een met de natuur te voelen’.

‘De dagboeken van Cassandra Mortmain neemt je helemaal mee in Cassandra’s wereld’

Ik zou eindeloos meer kunnen zeggen over het plot van het boek, of over hoe fascinerend de personen in het boek zijn, maar eigenlijk voelen beiden een beetje als bijzaak. Het verhaal is er een van hoop en voelt als een bloem; langzaam komt hij steeds meer tot bloei.

De fans van klassiekers zullen dit boek zeker net zo fantastisch vinden als ik! Heb je geen voorkeur voor klassiekers? Dan moet ik je waarschuwen: de hoofdstukken zijn lang, want er worden veel details uitgewerkt (op prachtige wijze). Ook is er geen sprake van een typisch ‘happy end’, hoewel ik dit boek met dichtsloeg met de gedachte dat het werkelijk niet mooier had kunnen eindigen.

dagboeken

Titel: De Dagboeken van Cassandra Mortmain
Auteur: Dodie Smith