Daan en Nadia
Adorable Bookclub,  Boekrecensies,  Young adult

Daan & Nadia – Esther Walraven

Laura van de Adorable Bookclub las het nieuwste Young Adult boek van Esther Walraven: Daan & Nadia, een hartverscheurend boek over twee jonge tieners. Ben je benieuwd naar de recensie? Lees dan verder!

Waar gaat Daan en Nadia over?

Na een optreden met zijn band kan de zeventienjarige Daan niet meer op zijn benen staan. Men denkt aan alcoholvergiftiging, maar het blijkt ernstiger. De onvoorstelbare diagnose zet het leven van de altijd optimistische en sportieve Daan op zijn kop: hij heeft een hersentumor. De vijftienjarige Nadia is in alles het tegenovergestelde van Daan: ze is somber, teruggetrokken en snijdt zichzelf. Op een dag gaat het helemaal mis. Wanneer de twee elkaar toevallig tegenkomen in het ziekenhuis, ontstaat er een voorzichtige band. Terwijl Nadia worstelt met het leven, vecht Daan tegen de dood. Hun band wordt steeds hechter, maar voor hoelang?

Daan & Nadia is het meest ontroerende boek dat ik ooit heb gelezen. Vanaf het begin word je meegesleurd in het verhaal van twee mensen die op een bijzondere manier een connectie maken. Daan is een levendige jongen, wiens leven in één klap omdraait. Alles staat bij Daan op zijn kop wanneer hij te horen krijgt dat hij een hersentumor heeft. Nadia beschrijft al vanaf het begin hoe zij zich voelt: verlaten en alleen. Als zij elkaar vinden, bouwen zij een bijzondere band op. Esther Walraven beschrijft deze groei echt heel goed. De gedachten van Nadia worden op een hele heftige manier beschreven. Ik kon ook niet stoppen met lezen en wilde per se weten hoe het zou aflopen tussen die twee. Eerlijk gezegd, begon ik al bij bladzijde 30 met huilen omdat ik zo geraakt was.

‘Daan en Nadia is het meest ontroerende boek dat ik ooit gelezen heb.’

Esthers schrijfstijl is realistisch en fijn, waardoor je zelfs in sommige opzichten jezelf herkent. Wat opvallend is aan het boek zijn de gekleurde bladzijdes. In het begin zijn de hoofdstukken van Nadia donkergrijs, waarin je merkt dat het ook de emotie depressie uitstraalt. De hoofdstukken van Daan hebben een lichte kleur, zijn optimisme komt ook duidelijk naar voren. Hoe verder je leest, hoe meer je ineens merkt dat de kleuren wisselen. Hoe verder de twee in het leven komen, hoe meer verandering er komt. De hoofdstukken van Nadia worden op lichtere bladzijdes geschreven, terwijl de hoofdstukken van Daan op de donkergrijze bladzijdes geschreven worden. Ik raad het boek ook zeker aan, maar let wel: het is een prachtig en heftig onderwerp. Esther Walraven heeft een boek geschreven waarbij ik tot de laatste bladzijde heb genoten van het boek.

Daan en NadiaTitel: Daan & Nadia
Auteur: Esther Walraven
Verschenen: Februari 2016