Ja kun je krijgen – Astrid Harrewijn

Ja kun je krijgen Titel: Ja kun je krijgen
Auteur: Astrid Harrewijn
Verschenen: 2009
Pagina’s: 288
Uitgever: Boekerij

Opgevoerde rollators, verdacht riante vooruitziehten, lachwekkende bazen, bommeldingen: in het leven van Anne de Bree gebeuren de gekste dingen. Ze is begin dertig, heeft een grote vriendinnenkring en een boeiend liefdesleven, maar de hoofdmoot van haar drukke bestaan is haar werk op een advocatenkantoor in Amsterdam. Als een oude vriendin haar naam leent om een boek te publiceren, neemt Annes leven een hilarische wending.

Mening over Ja kun je krijgen

Astrid Harrewijn kennen we allemaal van haar ‘Miss’ boeken, maar ooit deed ze mee aan de Jill Mansell-schrijfwedstrijd van tijdschrift Flair en won daarmee de eerste prijs. Ja kun je krijgen is haar debuut. Het verhaal gaat over Anne, een jonge succesvolle advocaat in Amsterdam. Buiten haar werk is ze brutaal, chaotisch, stuntelig en heeft ze neurotische trekjes. Ze houdt zich met van alles bezig: mannen, op haar werk is ze kandidaat gesteld als ‘partner’ van het advocatenkantoor en haar vriendinnen maken ook de gekste dingen mee. Als haar vriendin Petra vraagt of ze wil doen alsof ze haar boek heeft geschreven, wordt het Anne soms even teveel.

Je zou zeggen dat dit boek alle ingrediënten heeft voor een heerlijke chicklit. Toch mis ik iets in het verhaal. Het leven van Anne is onoverzichtelijk en rommelig en daardoor wordt het boek dat ook. Harrewijn springt van de een op andere tak en soms lijkt het of er een verhaallijn verdwijnt. Er gebeuren teveel dingen en ik denk dat het beter was geweest als Harrewijn zich had gefocust op een paar dingen en die verder uit te werken, zoals Annes relatie. Dit boek is dus zeker niet voorspelbaar, maar ik kreeg niet echt een voldaan gevoel toen ik het boek dichtsloeg.

Toch heb ik geen spijt dat ik Ja kun je krijgen heb gelezen. Ik las het namelijk in één dag uit en dat zegt denk ik genoeg. Ik heb gemerkt dat Harrewijn met sprongen vooruit is gegaan in haar schrijfstijl als je kijkt naar haar ‘Miss’ boeken.

Meer recensies lezen van de boeken van Astrid Harrewijn? Klik dan hier.