Botte Charlotte Titel: Botte Charlotte
Auteur: Annabel Giles
Verschenen: 2007
Pagina’s: 271
Uitgever: The House of Books
Oorspronkelijke titel: The defrosting of Charlotte Small

Charlotte Small, alleenstaande moeder, heeft het niet gemakkelijk. En dat is nog zwak uitgedrukt. Nadat de hond van haar vriend Arthur, die met vakantie is, wordt platgereden, ze niet één maar drie baantjes is kwijtgeraakt en haar dochter die met kerstvakantie gaat heeft uitgezwaaid, breekt er iets in haar. Plotseling raakt ze overweldigd door jaren van onderdrukte teleurstellingen en verdriet. Charlotte koelt haar woede op haar huisraad. Ze gooit alles zomaar op straat. Als ze eindelijk is uitgeraasd wordt ze gevonden door de politie, plat op haar rug onder de kerstboom, naast een lege fles port en een homp kaas. Zal het Charlotte lukken om uit de afgrond van het leven omhoog te klauteren? En zal het haar deze keer beter afgaan?

Mening over Botte Charlotte

Als je de flaptekst leest, denk je dat het een typische chicklit is met een humoristisch verhaal. Al gauw kom je erachter dat dit niet het geval is. Charlotte Small kampt met zelfmoordneigingen, komt in een kliniek voor psychische aandoeningen en verwaarloost haar kind. Niet zo chicklit-achtig dus. Het probleem? Ze heeft geen liefde in zich, volgens de huishoudster. Toch zorgt het gedrag van Charlotte en haar nieuwe vriendin voor de nodige dosis humor waardoor het boek niet al te zwaar wordt. Charlotte krijgt hulp van haar ouders en haar homovriend Arthur en langzaam maar zeker krijgt ze de touwtjes van haar eigen leven weer in handen.

In eerste instantie heb je weinig sympathie voor Charlotte. Zoals de titel al verklapt: ze is bot, egoïstisch, onvriendelijk en verwaarloost haar dochter. Later in het verhaal verandert dit beeld echter, ze doet echt haar best om te veranderen en om beter in het leven te staan. Ze krijgt zelfs weer een baan!

Botte Charlotte is een verhaal over de innerlijke strijd van Charlotte met een onverwachte diepgang. Het boek leest lekker weg door de fijne schrijfstijl van Giles.