Boekrecensies,  Chicklit

In Zeven Sloten – Astrid Harrewijn

In Zeven Sloten Titel: In Zeven Sloten
Auteur: Astrid Harrewijn
Verschenen: september 2010
Pagina’s: 301
Uitgever: Boekerij

In een vlaag van verstandsverbijstering deelt Christel aan haar nieuwe baas van reclamebureau PLR mee dat ze op sabbatical gaat. Maar ze vertrekt niet op wereldreis, ze gaat naar… Friesland. En ze heeft geen flauw idee wat ze dat half jaar moet gaan doen! Christel is hip, ze is snel, en plotseling zit ze op het platteland, zonder haar vriendinnen en eigenlijk wel heel erg op zoek naar die ene Ware. Maar vindt ze die tijdens haar doldwaze wereldreis?

Mening over In zeven sloten

In een gekke bui besluit reclamevrouw Christel een half jaar ertussen uit te gaan. Ze is echter niet zo avontuurlijk, dus besluit ze om een willekeurige plek op aarde te prikken en tot haar verbazing is dat Lutjelollum in Friesland. Om haar omgeving te doen laten denken dat ze echt weg is, heeft ze contact met ene Pim die ze van het internet kent. Ze besluit dat zijn wereldreis ook die van haar wordt, terwijl ze niet eens meegaat. De verhaallijn blijft wat oppervlakkig, wat ik erg jammer vind. Harrewijn had zoveel extra’s kunnen doen met de personages.

Zo ontmoet Christel in Friesland een aantal mensen die niet worden uitgediept. Het einde vond ik een beetje afgeraffeld en we komen er nooit achter wat haar familie en vrienden vinden van haar neppe sabbatical. Normale chicklits zijn al ‘verstand op nul’ boeken, maar hoe moet dit boek dan heten? Verstand op min tien? Het concept van het boek is leuk, ik bedoel: wie gaat er nu doen alsof ze op wereldreis is naar o.a. de Himalaya, China, Australië en IJsland terwijl je in Friesland in een hutje op de hei zit? Dit zorgt voor grappige passages. Toch zijn de situaties niet zo hilarisch als bijvoorbeeld in boeken van Sophie Kinsella. Daarvoor heeft hoofdpersonage Christel te weinig zelfspot en is ze een te nuchtere Nederlander. Verder leest het boek wel lekker weg, zijn er herkenbare situaties, maar Harrewijn laat toch wat steken vallen.

Meer recensies lezen van de boeken van Astrid Harrewijn? Klik dan hier.

Rating: 2,5/5