Als je het licht niet kunt zien – Anthony Doerr

Als je het licht niet kunt zienTitel: Als je het licht niet kunt zien
Auteur: Anthony Doerr
Verschenen: februari 2015
Pagina’s: 544
Uitgever: The House of Books

De jonge Marie-Laure is blind. Ze woont met haar vader in Parijs naast het Natuurhistorisch Museum, waar hij werkt als curator. Als Marie-Laure twaalf is bezetten de nazi’s Parijs en vader en dochter vluchten naar het Bretonse Saint-Malo. Ze hebben de grootste en meest waardevolle schat van het museum meegenomen. In een Duits mijnstadje groeit Werner Pfennig op in een weeshuis samen met zijn jongere zusje Jutta. Werner belandt bij de Hitlerjugend en wordt vervolgens naar het front gestuurd. Via Rusland komt hij tenslotte in Saint-Malo terecht, waar zijn verhaal en dat van Marie-Laure samenkomen.

Mening over Als je het licht niet kunt zien

Als je het licht niet kunt zien zo’n boek dat je niet met een ander boek kunt vergelijken. En dat is niet gek ook; Anthony Doerr schreef tien jaar lang aan deze roman, die door de internationale pers als een meesterwerk wordt beschouwd en waarvan de filmrechten zijn verkocht aan 20th Century Fox.

Het boek gaat over twee kinderen: Marie-Laure, een meisje dat opgroeit in Parijs samen met haar vader en blind wordt als ze zes is, en de Duitse Werner Pfenning, een jongen die in een mijnstad opgroeit samen met zijn zusje in een weeshuis. Marie-Laure’s vader is slotenmaker in een museum en maakt maquettes voor zijn dochter, zodat ze de stad kan leren kennen, ondanks dat ze blind is. Als de oorlog uitbreekt, vluchten ze samen naar Saint-Malo, waar de oudoom van Marie-Laure woont. Haar vader neemt de Zee der Vlammen, de kostbaarste diamant uit het museum, met zich mee. Werner is super geïnteresseerd in radio’s en repareert ze regelmatig voor allerlei mensen. Zijn talent wordt door de Duitse autoriteiten opgemerkt en hij krijgt een opleidingsplaats aangeboden waar hij klaargestoomd wordt voor het leger. Hij moet op zoek naar verborgen radio’s. In Saint-Malo komen de twee verhalen samen.

Voor de twee verhalen samenkomen (rond pagina 400 van het boek), neemt Doerr ons eerst mee op een reis door het verleden. Zo leer je de personages goed kennen. Dit zorgt wel voor traagheid in het verhaal. Je weet namelijk dat de twee verhalen samen gaan komen, maar dit duurt een hele poos. Dit boek moet je lezen om de prachtige zinnen van Doerr, daar heb ik echt van genoten. Hij verwoordt alles zo mooi! Hij beschrijft alles tot in de kleinste details, maar dit leidt voor mij wel af. Dit zorgt ervoor dat ik niet meer bij het ‘echte’ verhaal blijf. Het verhaal van Marie-Laure en Werner, het verhaal van de diamant. Soms gingen mijn ogen onbewust sneller door de pagina’s heen, omdat ik benieuwd was naar het ‘echte’ verhaal en niet naar alle kleine details.

De schrijfstijl van Doerr is wel lekker vlot: korte zinnen afgewisseld met lange, en korte hoofdstukken. Het boek is opgedeeld in verschillende tijdszones, wat voor mij soms ingewikkeld was. Omdat alles zo in detail besproken wordt, weet je soms even niet meer in welk jaartal je zit te lezen.

Ik had eigenlijk veel meer willen lezen over Marie-Laure en haar blindheid. Dat komt nu ook wel aan bod hoor, maar het had nog meer gekund. Ook had ik meer willen lezen over Werner en zijn vriend Frederick tijdens de opleiding. Die hoofdstukken hebben zo’n indruk op me gemaakt. Vind ik om deze redenen Als je het licht niet kunt zien minder speciaal? Dat zeker niet. Dit is zo’n boek dat je niet met een ander boek kunt vergelijken, heel bijzonder!