Filmrecensies,  Films

5 goede films die je gezien moet hebben

Ik ben een enorme filmfreak. Ik kijk ongeveer ieder genre dat er is: van slechte chickflick tot super knallende actiefilm en van spannende thrillers tot prachtige drama’s. Vandaag zet ik vijf films op een rijtje die je, wat mij betreft, gezien moet hebben als filmliefhebber.

The Wolf of Wall Street

Héél veel cocaïne snuiven en hoeren langs laten komen op kantoor. Dit lijkt de manier om het vol te kunnen houden op Wall Street. Beurshandelaar Mark Hanna (Matthew McConaughy) vertelt groentje Jordan Belfort al neuriënd en borstkloppend in een vol restaurant over de wereld van wereld van Wall Street. Waar het om gaat? Geld, geld en nog eens geld.

Belfort begint eerst bij een groot bedrijf op Wall Street, maar wordt hij al gauw uitgespuwd. Hij vindt daarna een baan bij een klein bedrijf, niet op Wall Street, die centen aandelen verkoopt. De aandeelhouders zijn de gewone mannen met de gewone banen. Niet lang daarna besluit hij samen met Donnie (Jonah Hill) een nieuw bedrijf op te zetten: Stratton Oakmont. Een bedrijf die centen aandelen aan mannen met veel geld. Gladde mannen met nog gladdere verkooppraatjes. Binnen no time verdienen ze miljoenen en smijten ze dat geld dan ook over de balk. Belfort verdient op zijn 26e bijna een miljoen per week. Of het allemaal legaal was wat ze deden? “Absolutely not.”

The Wolf of Wall Street is ontzettend grappig en Leonardo DiCaprio en Jonah Hill leveren een goed staaltje acteerwerk.  Drie uur lijkt lang, maar hij had nog wel even door mogen gaan. Geen een scène is saai door grote dosis aan humor. Ook het camerawerk is erg sterk. Snelle shots volgen elkaar op en daardoor blijft de kijker geboeid.

12 Years a Slave

De film is gebaseerd op het ongelofelijke verhaal van Solomon Northup (Chiwetel Ejiofor). Hij leefde in de 19e eeuw, voorafgaand aan de Amerikaanse burgeroorlog, als vrije zwarte man met zijn gezin in New York. Dan wordt Solomon ontvoerd en verkocht als slaaf in het zuiden. Hij vecht om niet alleen te overleven, maar ook zijn waardigheid te behouden. Als slaaf wordt hij geconfronteerd met de verschrikkelijke wreedheid van een slaveneigenaar (Michael Fassbender) en onverwachte vriendelijkheid. Na 12 jaar ontmoet hij een Canadees (Brad Pitt) die zijn leven voorgoed verandert.

12 Years a Slave heeft de Oscars voor Beste Film gewonnen, Beste Vrouwelijke Bijrol en Beste Bewerkte Scenario. Ik vond dit een ontzettend ontroerende film en ik heb het ook zeker niet droog kunnen houden. Je kunt niet heen om het verstikkende leed waarmee 12 Years a Slave vol zit. Het is een lawine aan droefenis, maar zo doeltreffend neergezet dat het nooit aanvoelt als geknutseld. De slavernij komt in deze film verontrustend dichtbij. De acteurs spelen ijzersterk en alles is prachtig in beeld gebracht.

De camera legt het landschap vast: de kronkelende bomen in het moeras waar Solomon aan vastgeketend wordt. Een paar minuten kijk je naar Solomon die probeert overeind te blijven en niet weg te zakken in de modder. Gebarsten huid op de ruggen van de slaven, zweepslagen worden aan flarden gereten. Het zijn beelden waar niemand graag naar kijkt, maar zo ging het eraan toe. Gek genoeg behoudt 12 Years a Slave ook zijn kalmte.

Gone Girl

Gone Girl gaat over Nick en Amy, die vijf jaar getrouwd zijn. Ze lijken dolgelukkig met elkaar, maar al vroeg in deze thriller blijkt dat hun huwelijk helemaal geen rozengeur en maneschijn is. Wanneer Amy op hun 5-jarige anniversary spoorloos verdwenen is, wordt er meteen een grote zoektocht georganiseerd. Al snel wordt Nick verdacht. Ondertussen krijg je een kijkje in de voorgeschiedenis van Nick en Amy. Ze werden verliefd op elkaar in New York, hadden allebei goede banen. Door de crisis raakten ze werkloos en verhuisden ze naar Missouri toen Nicks moeder ziek werd.

Over het plot ga ik verder niks vertellen, dat is doodzonde. Regisseur David Fincher slaat de spijker op zijn kop met deze film. In  Gone Girl komen donkere, psychische kanten van mensen naar voren, net als in klassiekers Fight Club en Se7en (ook door hem geregisseerd). Het acteerwerk is super goed: Affleck is geknipt voor zijn rol en ook Pike is erg sterk in haar rol als onpeilbare bitch.

Al snel blijkt: dit is geen gewone thriller. Dit is een mindfucking ziek goede film. Je wordt steeds op het verkeerde been gezet en je bent steeds benieuwd waar het verhaal naartoe gaat. Fincher laat zien hoe mensen elkaar nodig kunnen hebben en hoe ze elkaar kapot kunnen maken. Gone Girl is ijzersterk doordat er zo wordt gespeeld met je brein. Steeds als je denkt te weten wat er komt, gebeurt er net even wat anders.

De film duurt tweeënhalf uur, maar dat is zeker niet te lang. Je wordt het verhaal ingetrokken je blijft geboeid tot de laatste seconde.

Life of Pi

Wanneer de crisis toeslaat, is de vader van Pi vastbesloten zijn dieren te verkopen in Amerika en te verhuizen met zijn gezin naar Canada om daar geld te verdienen. Wanneer het schip waarmee Pi, zijn familie en alle dieren vaart schipbreuk krijgt, raakt Pi zijn familie kwijt. Hij wordt op een reddingssloep de zee op gestuurd met een zebra. Als hij eenmaal verder de zee op vaart komt hij er achter dat er een hyena op de sloep zit. Ook vindt Pi een orang oetang die drijft op een tros bananen. De hyena wordt hongerig en begint de gewonde zebra aan te vallen. Vervolgens pakt de hyena de hysterische orang oetang. Wanneer er een tijger onder het zeil vandaan komt en de hyena aanvalt is Pi overgelaten aan het lot. Hij moet zien te ontsnappen aan dit levensgevaarlijke dier.

Silver Linings Playbook

Pat (Bradley Cooper) komt net uit een psychiatrische inrichting, maar af van zijn bipolaire stoornis is hij zeker nog niet. Hij probeert het contactverbod met zijn ex te verbreken door alle boeken die zij doceert te lezen en af te vallen door te gaan hardlopen met een vuilniszak aan. Pat heeft het niet van een vreemde: zijn vader (Robert De Niro) heeft een ernstige dwangneurose en zijn afstandsbedieningen zijn heilig.  Hij ziet echter niet dat er een betere liefdeskandidaat op zijn pad is gekomen: de mooie weduwe Tiffany (Jennifer Lawrence). Ook bij haar zit er een steekje los (lees: depressief en seksverslaafd) doordat ze haar man is verloren door een tragisch ongeluk. Ze botsen en zijn eigenlijk helemaal niet aardig tegen elkaar, maar toch zie je de romantiek door de snerpende opmerkingen heen sijpelen. Tiffany besluit Pat te helpen door hem weer in contact te brengen met zijn ex. Hij moet daar echter wel wat voor terugdoen: hij moet meedoen met een danswedstrijd samen met Tiffany.

Silver Linings Playbook is meer dan een romantische komedie over twee verknipte zielen. Het verhaal gaat veel dieper door het psychologische aspect dat hierbij komt kijken. De film heeft een rauw randje van echtheid en dat maakt het nog aantrekkelijker om naar te kijken. Ik was tijdens deze film geen enkel moment afgeleid en ik heb op het puntje van mijn stoel gezeten door fascinatie en geboeidheid.

Heb jij deze films allemaal al gezien?